Od srpna už z české Avie žádné auto nevyjede

Praha - Výroba nákladních vozů Avia v Česku končí, v letňanském podniku se má zastavit k 31. červenci. O konci legendární firmy rozhodla mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited. I nadále však bude poskytovat poprodejní služby, jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů.

Od začátku roku pouze čtyři prodaná auta

Avia během prvních pěti měsíců letošního roku dle údajů Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů vyrobila jen čtyři vozidla a pouze doprodávala zásoby z minulého roku. Prodejní síť by údajně měla postupně zaniknout a výroba se odstěhovat do Indie k mateřské firmě. Letňanský závod by se měl zavřít a rozprodat.

Skupina Ashok Leyland hodlá obdobná vozidla ze svého indického závodu vyvážet téměř do celého světa, nikoli už do zemí Evropské unie, kde platí přísnější předpisy včetně emisních norem. Nové výrobky by měly být dodávány z ostatních výrobních závodů společnosti, jakmile se zlepší ekonomická situace. 

Automobily se v továrně Avia vyrábějí přes 60 let

Společnost Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak ostatně napovídá i její název. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka třicátých let Avia B-534.

Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.

V roce 1961 Avia z vysočanské Pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do roku 1988. Na silnici značku Avia proslavily až typické modré „saviemy“, licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až do roku 2001.

V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 000 zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala skomírající automobilku postavit na nohy.

V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.

Počty vyrobených vozů v posledních dvou desetiletích většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3 500 automobilů, o tři roky později to už bylo jen 1 100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a loni automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů.

Hospodaření letňanské společnosti, která ke konci loňského roku zaměstnávala 227 lidí, se v posledních patnácti letech pohybuje většinou ve ztrátě.

Vydáno pod