Slušné firmy doplácejí na takzvané „šmejdy“

Praha – Skandály spojené s triky podomních prodejců a předváděcími akcemi přiměly desítky měst a obcí v Česku podomní prodej zakázat. To ale poškozuje i slušné firmy působící v oboru desítky let, varují obchodníci. Lidé jim totiž v poslední době méně důvěřují a ruší již domluvené schůzky. Přímý prodej už vyhláškou zakázali například v Blansku, Přerově, Bohumíně nebo v Adamově. Pomocí přímého prodeje se v Česku ročně prodá zboží za víc než čtyři miliardy korun.

Vlna odporu vůči podomním prodejcům se spustila hlavně po uvedení filmu režisérky Silvie Dymákové Šmejdi, který na tyto problémy poukazoval. Dymáková natáčela přímo na akcích, kde organizátoři dávají třeba dárky zdarma. Dokument ukazuje, že účastníky přitom nutí nakupovat předražené zboží. 

Nepoctivý prodejce? Poznat ho není lehké

Plošný zákaz podomního prodeje, který následně řada obcí zavedla, je ale špatným řešením, tvrdí viceprezident pro evropské záležitosti Svazu odchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) Michal Ševera. Zároveň ale připustil, že je ze strany spotřebitele velmi obtížné poctivého a nepoctivého prodejce na první pohled rozlišit. 

„Dostáváme odezvy ze všech firem, že mají prodejci práci ztíženou, protože někteří zákazníci přestali využívat jejich služby,“ uvedla předsedkyně Asociace osobního prodeje Ildiko Dikošová. „Samozřejmě to postihlo i naše obchodní zástupce. Takových 30 procent poklesu v prodeji jsme zaznamenali,“ řekla k tomu obchodní ředitelka Vorwerk Lenka Hálková.

Školení seniorů o praktikách prodejců na předváděcích akcích
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Triky podomních prodejců totiž přes značnou medializaci stále fungují. Stává se tak, že lidé skončí s novým „výhodným tarifem“, který ale ve skutečnosti výhodný není. Někteří podvodníci se zase prohlásí například za pracovníka pošty, dostanou se do bytu, zjistí, kde mají lidé hotovost, a ve chvíli nepozornosti ji ukradnou. Podvodníci mají stále nové a nové nápady, jak svého cíle dosáhnout. Zaměřují se především na seniory a zneužívají jejich důvěřivosti. 

V Brně byl zakázán i pouliční prodej

Nezvané návštěvy ale lidem vadí čím dál tím víc. Jen v posledním roce zavedlo přes dvacet měst a obcí plošný zákaz podomního prodeje – například Liberec, Beroun nebo Most. V Brně pak šly úřady ještě dál. Nejen, že tam obchodníci nesmějí lidem ťukat na dveře, ale mají zakázané už jen oslovování lidí, případně prodej na ulici.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) už přišlo s několika návrhy, kterými chce omezit nekalé praktiky při předváděcích akcích.

  • Jejich pořadatelé by nově měli mít povinnost předem o nich nahlásit podrobnosti České obchodní inspekci (ČOI). Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik prodejců, se také budou moci obrátit na systém „Spotřebitelského ombudsmana“. Na podzim by navíc měl vstoupit v účinnost zákaz řetězení živností.  

Podle prezidenta SOCR ČR Zdeňka Juračky by byla situace klidnější, kdyby stát nekalé praktiky už dříve trestal přísněji. „Tyto excesy se objevují už 15 let a snaha je omezovat se objevuje teprve teď,“ upozornil.   

Podomní prodej
Zdroj: ČT24

V Česku podle asociace působí v oblasti přímého prodeje 25 až 30 společností. Osm z nich je součástí Asociace osobního prodeje (AOP), která spadá pod SOCR. Tržby těchto osmi společností v roce 2011 dosáhly 4,5 miliardy korun, uvedla Ildiko Dikošová, předsedkyně AOP a zároveň ředitelka jednoho z jejích členů – společnosti Amway. Kromě té jsou součástí AOP například společnosti Oriflame, Avon nebo Vorwerk.