Podnikání, které má lidi napálit a okrádat, by měla být učiněna přítrž. Alespoň tak si to lidé ze serveru Hromadné žaloby.cz představují. „Web má lidem sloužit k tomu, že můžou dát návrh na založení žaloby a shánět lidi dohromady, my jim pak pomáháme,“ sdělil spoluautor webu Petr Němec.
Na několika kauzách chtěli provozovatelé ukázat, jak server funguje. „Kauzy jsme si našli na internetu, už o nich informovala i média, a dokonce už tam rozhodovaly soudy,“ poznamenal Němec s tím, že například smluvní pokuta UPC je neplatná. „V ruce tak máme i rozsudky soudů,“ dodal spoluautor webu.
Mnoho podnikatelů podle Němce funguje tak, že začnou vymáhat nějakou svou pohledávku a u soudu narazí. Prohrají ovšem třeba jen 10 procent sporů. Zásadní problém je v tom, že se většina spotřebitelů už před soudem lekne a jeho ochranu nedostane. „Chceme oslovit těch 50 procent a říct jim: 'Ne, vy jste to platili zbytečně, my vám pomůžeme chtít ty peníze zpátky',“ konstatoval Němec. Cílem je tedy narušit tento „byznys model“.
Web je zaměřen v první řadě na kauzy spotřebitelského charakteru, ale i na kauzy zaměstnanec-zaměstnavatel nebo na ty ze zdravotnické či ekologické oblasti.
A jak to na webu funguje?
Pokud člověk na stránkách nenajde konkrétního podnikatele, který jej napálil, klikne na „založit žalobu“ a popíše stav. „My to posléze vyhodnotíme, případně se poradíme s advokátem a dáme tomu nějakou formu,“ popsal postup Němec. Přidávat se posléze mohou další poškození.

Petr Němec o hromadných žalobách
V Česku dál probíhá boj o bankovní poplatky
- Prvních 35 tisíc klientů bank už se prostřednictvím služby Poplatkyzpět.cz obrátilo na soudy s žalobami o vrácení údajně neoprávněně účtovaných úvěrových poplatků.
- Další desítky tisíc klientů čekají na zkompletování jejich žalob před podáním na soudy.
- Službě Poplatkyzpět.cz za čtyři měsíce od jejího vzniku projevilo důvěru 340 tisíc nespokojených klientů bank.