Bruselu se nelíbí náplň klimatizace v Mercedesech. Zakázal jejich prodej

Brusel - Některé nové vozy značky Mercedes od německé automobilky Daimler se kvůli zakázanému chladivu v klimatizačních systémech nemohou v Evropské unii prodávat ani registrovat. Evropská komise k tomu dospěla na základě své předběžné analýzy, čímž je podle ní oprávněné rozhodnutí Francie zablokovat prodej většiny vozů Mercedes na jejím území.

„V současnosti jsou na evropském trhu vozidla od tohoto výrobce, která podle předběžné analýzy komise nejsou v souladu s tím, jak byla schválena,“ prohlásil evropský komisař pro průmysl Antonio Tajani. Současně však dodal, že bez dalšího rozboru není možné říci, zda jsou příslušné automobily Daimleru vzhledem k jejich schválení německými úřady nelegální.

Daimler se jako jediná evropská automobilka vzepřel směrnici EU, která od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice zdravotně zcela bezpečná, nevyhovuje však evropské politice proti emisím skleníkových plynů.

Nové chladivo odmítl Daimler používat z toho důvodu, že ve svých testech zjistil problémy s jedinou možnou náhradou, chladivem R134yf od amerických společností Honeywell a DuPont. To podle zjištění Daimleru z vlastních nárazových testů může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt. Američtí výrobci zprávy o nebezpečnosti svého chladiva bagatelizují.

Přitom německý úřad pro motorová vozidla KBA Daimleru schválil používání R134a a vyzval k dalšímu zkoumání bezpečnosti nového chladiva. To podpořilo německé ministerstvo dopravy. Oba úřady pak poslaly do Bruselu rozklad s požadavkem, aby Daimler mohl i nadále používat zakázané chladivo, dokud nebudou dokončeny jejich vlastní vědecké testy.

Bojí se Francouzi německých aut?

Na začátku tohoto měsíce Daimler uvedl, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodeje značky v zemi. Němečtí politici poukázali na to, že krok Paříže může souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU. Jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky.

Podle Tajaniho bylo rozhodnutí Francie odmítnout registrace příslušných typů vozů značky Mercedes vyrobených od 12. června legální. Daimler má ale vzhledem k posvěcení Berlína jiný názor. „Naše vozy mají platné povolení pro celou Evropu. Jejich registraci by nic nemělo stát v cestě,“ uvedl mluvčí automobilky.

Vydáno pod