Mýto na německých dálnicích? Možná ano a možná jen pro cizince

Berlín - Mýto pro osobní automobily v Německu by přineslo ročně zhruba 700 milionů eur. To je podle odborného posudku jen asi desetina peněz potřebných pro opravy a výstavbu německých silnic a dálnic. Systém proto příliš výhodný není. Po zpoplatnění dlouhodobě volá ministr dopravy Peter Ramsauer a jeho bavorská CSU. Argumentuje právě nedostatkem peněz na infrastrukturu.

Mýto by do německého rozpočtu přineslo v přepočtu zhruba 18 miliard korun. Zas tak málo peněz to není. Na druhou stranu je to necelá desetina toho, co v německém rozpočtu na dopravní infrastrukturu chybí.

Bezplatné dálnice patří k symbolům Německa. Pokud by měli mýto platit všichni, bylo by to politicky neprůchodné. Proto bavorská CSU prosazuje návrh, aby mýto platili pouze cizinci. To je pro Němce atraktivní, vzhledem k tomu, jak zahraniční řidiči vytěžují německou dálniční síť.

Zpoplatnění může být v rozporu s evropským právem, a to právě v tom, že by z placení měli být vyňati němečtí řidiči. Mohlo by to odporovat evropským právním normám.

Velká většina německé politiky je proti zavedení poplatku za využití dálniční sítě. CSU na plánu ale zarputile trvá. Může se tedy stát, že v řádu měsíců či let si budou zahraniční řidiči vylepovat dálniční známky.

Martin Jonáš o zavedení mýtného na německých dálnicích (zdroj: ČT24)