Benefity v Čechách: Stále vedou mobily, kurzy a stravenky

Praha – Penzijní reforma zřejmě zahýbala i s nabídkou zaměstnaneckých benefitů. Firmy nenabízejí penzijní připojištění už tak často jako dřív, naopak posiluje životní pojištění. Jak ale vyplývá z průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy, kterého se počátkem července zúčastnilo 155 českých firem, nejoblíbenějšími výhodami jsou pořád mobilní telefon, vzdělávací kurzy a stravenky.

Nabídka zaměstnaneckých benefitů se letos rozrostla. Firmy nabízejí v průměru deset benefitů, ty v lepší kondici či s větším počtem zaměstnanců dokonce 11. Mezi hlavními benefity se dlouhodobě drží mobilní telefon a vzdělávání, které svým zaměstnancům poskytuje 87, respektive 85 procent firem. Stejně jako v předchozím roce pak vzdělávání vykazuje největší dynamiku růstu a 14 procent firem jej plánuje rozšiřovat.

„Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a růst. Zaměstnanci je tak navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ myslí si viceprezident svazu Radek Špicar. „V personální politice firmy jsou zaměstnanecké benefity velmi důležité, pomáhají upevňovat vazbu zaměstnance k firmě,“ dodává mluvčí společnosti Henkel ČR Lidija Erlebachová.

Mobilní telefon však začíná postavení benefitu postupně ztrácet. Souvisí to především s rušením pevných linek, kdy se tak jako tak mobilní telefon stává standardním pracovním nástrojem zaměstnance.

Zajímavá situace nastala i u nabídky služebních vozidel – zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno jen těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti. Služební vůz nyní poskytují tři čtvrtiny firem, na žebříčku oblíbenosti ho letos předběhly ještě stravenky a pitný režim.

Penzijní připojištění letos nabízí jen 68 procent podniků, loni to bylo 74 procent. „Letos poprvé jsme u něj zaznamenali pokles. Pojistné produkty jsou však již nedílnou součástí nabídky firem, a zájem se tak od zajištění na penzi přesunul k ochraně života před nepředvídatelnými událostmi a vytváření rezerv,“ komentovala výsledky ředitelka oddělení benefitů ING Pojišťovny Kateřina Štěrbová.

Hit mezi benefity? Sick days

Vedle stálých výhod české firmy začínají svým zaměstnancům nabízet i méně tradiční benefity. Meziročně tak například vzrostla nabídka příspěvků na kulturu z 33 na 41 procent. Do nabídky se ale dostávají i benefity související s legislativními změnami, například lékařské prohlídky.

„Hitem se stávají tzv. sick days čili dny volna, které si zaměstnanci neodečítají z dovolené a zároveň jim umožní nevybírat si nemocenskou. Tento benefit využívá již třetina firem,“ poznamenal Špicar.

Stále větší zájem mají zaměstnanci i o benefity ve formě sportovního vyžití. „Zdravý zaměstnanec rovná se výkonný zaměstnanec a to je to, co firmy potřebují,“ vysvětlil výhody tohoto typu benefitů Špicar. K vyšší pracovní výkonnosti podle Kateřiny Štěrbové z ING Pojišťovny přispívá i to, že pracovníci spolu díky sportu tráví čas mimo zaměstnání.