Za provizi vám reklamaci vyřídíme, nabízí specializované firmy

Praha – Počet lidí, kteří v Česku žádají odškodnění za nepovedenou dovolenou, odmítnuté reklamace i nevyplacené odstupné, roste. Stále víc lidí si uvědomuje svá práva a chce se jich domáhat. Vznikají dokonce i specializované firmy, které za poškozeného vše vyřídí. Ovšem za předpokladu, že jim z vymožené částky nechá provizi, která může dosáhnout výše až 25 procent.

Nejčastěji lidé potřebují pomoc s odmítnutou reklamací – obchodníky mnohdy přesvědčí až zpráva sepsaná odborníkem na spotřebitelské právo. Zákazníci už se ale naučili žádat i odškodnění za zdravotní újmu – třeba úraz na rozbitém chodníku.

S podobnými případy už tři roky v tuzemsku pomáhá infolinka pro spotřebitele, na které odborníci volajícím bezplatně poradí, jestli jsou jejich nároky oprávněné a jak se jich domáhat. Jen letos už o radu na infolince žádalo 15 000 lidí – to je o třetinu víc než loni.

Hlavní rada zní: Uschovejte si dokumentaci, vše pečlivě foťte a o svá práva se přihlaste co nejdřív. „Každá společnost si zhodnotí, jaké je riziko toho, jestli soudní spor prohraje, nebo neprohraje, a k mimosoudnímu odškodnění spíš dojde, pokud máme dostatek důkazů,“ vysvětluje právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička.

Pozor na cesty se slevovými servery

Klienti nicméně se svou stížností často neuspějí kvůli neznalosti nebo nepozornosti – například proto, že podepíšou smlouvu, která neodpovídá tomu, na čem se s prodejcem dohodli. „Pak argumentují: Oni mi slibovali v té cestovní kanceláři, že tam bude to a to a to a já jsem to nedostal. A v té cestovní smlouvě nic takového není,“ upozorňuje Roman Mikluš, ředitel firmy Vašenároky.cz.

Na tu se za čtyři měsíce, co službu poskytuje, obrátilo na 200 klientů. Vyřešené případy jsou prý v drtivé většině vyrovnány mimosoudně.

Dovolenou nejčastěji reklamují ti, kdo pobyt pořídili na slevovém serveru – podle Asociace cestovních kanceláří a agentur je to až 40 procent všech případů, zatímco u zájezdů zakoupených přímo v kancelářích činí podíl reklamovaných dovolených zhruba 3 procenta. Zástupci slevových portálů s tím nesouhlasí. Tvrdí, že nespokojených klientů je minimum.

„Z toho jednoho procenta reklamací se to většinou týká nalezení vhodného termínu,“ sdělila Jana Zahradníčková, marketingová manažerka Slevomatu.

Vydáno pod