Elektronika, oblečení i pavouci: Pravidelní cestující na ruzyňském letišti

Praha – Ruzyňské Letiště Václava Havla má většina lidí spojené hlavně s odjezdem na dovolenou, zároveň je to ale místo, kam doráží do České republiky obrovské množství zboží a jiné výrobky zase zemi opouští, aby si je mohli koupit zákazníci v zahraničí. Nejvíc se přiváží elektronika, oděvy a potraviny a naopak vyváží se hlavně sklo a strojírenské výrobky. Víc než třetina zboží přitom putuje na pravidelných linkách s cestujícími. Objem přepraveného nákladu přitom rok od roku roste, jen loni to bylo téměř 80 tisíc tun, což je za posledních deset let dvojnásobek.

Výjimkou v nákladovém prostoru letadel nejsou ani živá zvířata a také počet zvířat, která aerolinky přepravují, neustále roste. Třeba České aerolinie jen v prvním pololetí letošního roku přepravily 300 takových zásilek, v každé zásilce přitom může být i víc zvířat.

Letadlem se dopravují psi, sloni nebo gorily a ve velkém také hmyz. „S jedovatými pavouky se manipuluje tak, že jsou zabalení v krabici od mýdla s provrtanými otvory, aby mohli dýchat. Krabice od mýdla je vložena do dalších krabic a to je přebaleno kartonovou krabicí,“ vysvětlil jeden z pracovníků cargo služeb na Letišti Václava Havla Dalibor Zeman.

Video Nákladní doprava na Letišti Václava Havla se rozrůstá
video

Nákladní doprava na Letišti Václava Havla se rozrůstá

Objem zboží, které projde Letištěm Václava Havla, se za posledních deset let téměř zdvojnásobil. Ještě v roce 2002 to bylo 45 tisíc tun, loni se už číslo blížilo osmdesáti tisícům tun. „Naše představa je taková, že se v horizontu pěti let dostaneme ze dvou na pět procent v podílu nákladových letů na celkovém provozu,“ přiblížil generální ředitel letiště Jiří Pos.  

V současné době do Prahy létá pět čistě nákladových aerolinek, dvě největší z nich vozí každý týden zboží z Tchaj-wanu a Šangaje. „Obě společnosti provozují Boeing 747 v cargo verzi. To znamená, že to letadlo je naráz schopno odvézt až 150 tun zboží,“ dodal Pos. V budoucnu by se příliv zboží měl ještě zvýšit. Napomoci by tomu mohla i společnost Korean Air, která se letos stala spolumajitelem ČSA.