Míra zdanění - dejte si pozor, s čím přijdou strany v předvolebním boji

Praha - Většina politických stran narychlo dokončuje kampaň pro předčasné volby. Na lákání voličů jim zbývají pouhé dva měsíce. Mezi hlavní témata budou patřit u levice daně pro bohaté. I pravice v kampani volí domácí ekonomiku - chce vysvětlovat, že Česko pod jejím vedením prošlo ekonomickou krizí bez větších potíží. U obojího je dobré mít nastražené uši. Cesta krizí nebyla bezproblémová a vyšší daně pro podnikatele těžko vyřeší ekonomickou situaci země – naopak by ji mohly i zhoršit.

Co jindy trvá i půl roku, musí teď politici stihnout za dva měsíce. Přípravy kampaní finišují a strany je chtějí odstartovat příští týden. Oproti posledním sněmovním volbám v roce 2010 budou jiné. Pompézní show na úvod strany vymění za cestu přímo k voličům. Na přípravy není moc času a hlavně ani finance.

Jak se chystají strany voliče oslovit

  • „Naše kampaň bude především o kontaktu s voliči, vysvětlování a diskutování,“ říká úřadující šéf ODS Martin Kuba.
  • „Mám v plánu navštívit všechny kraje a krajská města,“ podotýká ke kampani předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Stranou má zůstat takzvaná antikampaň, tedy ostré napadání soupeřů. Někteří se jí ale úplně vyhnout nechtějí – například komunisté a TOP 09.

  • „Musíme upozorňovat na to, co tady bylo. Lidé rychle zapomínají. Především budeme představovat svůj program,“ upozorňuje šéf poslanců KSČM Pavel Kováčik.
  • „Zásadní střet se povede mezi námi a ČSSD, kterou ovládá Miloš Zeman,“ říká místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek.
Výše daní - jedno z hlavních předvolebních témat (zdroj: ČT24)

Boj se povede hlavně o výši daní – bohatí a podnikatelé pozor!

Rýsuje se už i konkrétní obsah kampaní. Levice by ráda získala víc peněz do státního rozpočtu z kapes firem a nejbohatších zaměstnanců. Daň podnikům by ČSSD chtěla zvýšit z dnešních 19 na 20 nebo jednadvacet procent. Společnosti v bankovnictví, energetice nebo telekomunikacích by mohly platit ještě víc. Lidé s příjmy nad 100 tisíc korun by podle sociální demokracie měli platit o 5 až 7 procentních bodů víc než teď.

„Chceme se soustředit na pořádek v daních, na zabránění daňovým únikům, jako je zavedení registračních pokladen. Pokud jde o vyšší sazby daně, tak ty se budou týkat nejvyšších příjmových skupin,“ doplňuje Sobotka.

Podobně jako sociální demokraté to vidí i v KSČM. I pro ni jsou totiž zásadní otázkou daně. Bohatým chce ale nařídit ještě vyšší odvody. Naopak dolní sazba DPH by podle komunistů měla klesnout u léků a základních potravin.

„Naším ústředním tématem je práce místo dávek. Vyplatí se podporovat vznik nových pracovních míst,“ řekl Kováčik.

TOP 09 chce v kampani obhajovat svoji dosavadní politiku. Zdůrazňuje, že se jí podařilo stabilizovat veřejné finance. Zvyšovat celkovou daňovou zátěž nechce. Firmy už teď podle TOP 09 platí moc a to komplikuje třeba právě vznik nových míst.

„Přenést tuto zátěž na některé jiné daně, které jsou méně závažné, je věcí vážné diskuse,“ upozornil Kalousek.

ODS plánuje návrat k tradici. Strana chce bojovat se zneužíváním dávek a zásadním bodem je i podpora podnikání.

„Stojíme před tím, že nám hrozí ústavní většina levice, což by bylo pro dlouhodobý vývoj naší ekonomiky velmi špatné,“ vysvětluje Kuba.

Strany čekají se zahájením kampaně na pomyslný výstřel, který padne ve středu na Pražském hradě, kdy prezident podepíše rozpuštění sněmovny. Hned poté politici během několika dnů představí všechna témata, s kterými chtějí oslovit voliče.

Témata kampaní dalších politických stran

KDU-ČSL - boj proti pravici - rozložila stát. Spojení KSČM a ČSSD není dobrá volba.

SPO Zemanovci - zákon o prokázání původu majetku. Zachování snížené sazby DPH.

Věci veřejné - přímá volba poslanců. Nezvyšování daní.

Zelení - boj s korupcí. Zabránění omezení demokracie.

Suverenita - hájení pravicových hodnot. Bojovat za samostatnost republiky před tlaky EU.

ANO 2011 - úlevy zaměstnavatelů. Zamezení rozkrádání majetku.

Strana svobodných občanů - podpora nízkých daní. Omezení pravomocí politiků.