České dráhy hlásí vyšší ztrátu, přesáhla půl miliardy

Praha - Českým drahám (ČD) se v první polovině roku 2013 nedařilo. Jejich ztráta činila 510 milionů korun. Meziročně se hospodářský výsledek celé skupiny zhoršil o šestnáct milionů korun. Společnost výsledky zveřejnila na svém webu. Výsledek ovlivnily zejména vyšší náklady spojené s financováním obnovy vozového parku firmy.

„I přes výrazně rostoucí provozní ziskovost skupina vykázala celkovou ztrátu 510 milionů korun, což je primárně způsobeno masivními investicemi do modernizace vozidel a zaúčtováním daně z příjmu ve výši 320 milionů korun,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Dalibor Zelený.

Nákladní doprava dosáhla kladných čísel, přestože zaznamenala 11procentní pokles tržeb. Zisk se podařilo zlepšit úsporami na poradenských službách, propagaci a nájmů nákladních vozů na 208 milionů korun proti 46 milionům za loňské první pololetí. Šéf drah Zelený ovšem zároveň připustil, že do výsledku se promítl prodej zbytného majetku za 85 milionů korun.

  • Do pozitivního výsledku v nákladní dopravě, která vloni státní firmě prodělala téměř dvě miliardy korun, je ale započtena sleva z přepravy jednotlivých vozových zásilek, kterou od března prosadil exministr dopravy Zbyněk Stanjura a která podle odhadů ČD Cargo mohla ročně ušetřit zhruba 200 až 300 milionů korun na poplatcích za využívání kolejí.
  • Tuto slevu ale podle očekávání napadl největší tuzemský konkurent Cargo - soukromá společnost AWT, s tím, že vyhlášení slevy drážní orgány neoznámily s ročním předstihem a dopravci se tak na ni nemohli připravit. Názor společnosti zatím nepravomocně potvrdil Drážní úřad, který navýšení slev z 15 na 50 procent pro jednotlivé zásilky zrušil. Konečné slovo ve sporu tak bude mít opět ministerstvo dopravy, které působí jako rozhodující orgán druhé instance.

Osobní doprava se potýkala se ztrátou 274 milionů korun po zdanění. Do tohoto finančního výsledku se totiž podle očekávání promítly vyšší odpisy způsobené modernizací vozidlového parku. Vliv měly také vyšší úrokové náklady a nepříznivé dopady kurzového vývoje. Převážily tak mírné zlepšení provozních výsledků v osobní dopravě, kde meziročně vzrostl počet cestujících o 21 tisíc osob a tím se i mírně (o 130 milionů korun) zvýšily tržby z hlavní činnosti.

Část hospodářských výsledků za první pololetí zveřejnil koncem července bývalý management pod vedením dlouholetého šéfa drah Petra Žaludy. Zpráva tehdy poukazovala zejména na zvýšení zisku před započtením úroků, odpisů a daní a snížení nákladů spojených s provozem vlaků. Zabránit očekávané výměně ve vrcholných orgánech drah po příchodu nového ministra dopravy Zdeňka Žáka se tím ale původnímu vedení nepodařilo.

  • České dráhy se v loňském roce propadly do ztráty 1,6 miliardy korun zejména kvůli potížím dceřiné ČD Cargo. Ztrátová ale byla i osobní doprava, která za rok 2012 prodělala 517 milionů korun.