Mistři převleků: Když je třeba, musí i inspektoři do plavek

Praha – Česká obchodní inspekce musí vymýšlet rafinované převleky, aby během kontroly nepřilákala pozornost majitelů podniků. Inspektor se musí obléknout jinak na kontrolu hradu, zámku či na filmový festival a jinak třeba na motorkářské závody. Tímto způsobem kontroloři například zjistili, že čtyři z deseti cestovních kanceláří šidí zákazníky. Častým prohřeškem zejména provozovatelů restaurací je pak podávání alkoholu pod míru.

Čím víc kontrol, tím obezřetnější musí obchodní inspekce být, aby zůstala nepoznaná. Zatím si ale zaměstnanci prý vystačí s vlastním arzenálem. „Volíme různé fígle, střídáme inspektory, různé převleky. Česká obchodní inspekce neplatí ošatné svým zaměstnancům,“ dodal generální ředitel inspekce Vladimír Velčovský. Někdy se tak musí obléknout třeba i do plavek. „Jestli jsem někde na koupališti a budu stát ve frontě u stánku, tak asi nemůžou být všichni v plavkách a já v obleku,“ vysvětlil.

Strategie je jednoduchá - hlavně nebudit pozornost a vypadat jako běžný zákazník. Dvojice si objedná třeba pivo a vodku a až po zaplacení se kontroloři legitimují a začíná měření. Nejčastějším prohřeškem je pak pivo točené pod míru. To inspektorům občas při kontrolách přinesou i v každé druhé hospodě. Nově navíc mohou inspektoři využívat skryté kamery, což jim velmi usnadní práci. Záznam pak budou moci použít u soudu například s organizátory předváděcích akcí pro důchodce.