Googluje se už 15 let, eBay je plnoletá

Praha - Americký internetový gigant Google slaví 15. narozeniny. Přesně 4. září 1998 kalifornské úřady oficiálně zaregistrovaly garážovou firmičku dvou vysokoškolských studentů, na jejímž počátku stál pokus vytvořit jakousi mapu tehdejšího internetu. Po 15 letech od této události vykazuje společnost miliardové zisky a patří mezi nejhodnotnější značky světa. Ve svém portfoliu má kromě desítek internetových služeb také vlastní webový prohlížeč či operační systém pro chytré mobily.

Vše začalo náhodným setkáním v létě roku 1995, kdy měl 21letý potomek ruských imigrantů Sergey Brin za úkol provést o rok staršího Larryho Page kampusem Stanfordovy univerzity. První z mladíků na této vysoké škole studoval informatiku, zatímco druhý o tom teprve uvažoval. Při tomto prvním setkání si prý Page s Brinem vůbec do oka nepadli.

Vše se ale změnilo už o rok později, kdy spolu oba hoši pracovali na programu BackRub, s jehož pomocí chtěl Page zmapovat odkazy mezi webovými stránkami a vytvořit tak jakousi mapu tehdejšího internetu. V jisté fázi vylepšování tohoto programu si Page s Brinem uvědomili, že analýzou vztahů mezi stránkami lze podstatně zvýšit relevanci výsledků internetového vyhledávání.

„Google odlišný způsob vyhledávání. Na rozdíl od jiných internetových vyhledávačů Google řadí výsledky vyhledávání dle toho, jak je sami uživatelé využívají,“ upozornil Josef Šlerka ze Studia nových médií FF UK.

Jejich program na serverech Stanfordovy univerzity nesl jméno BackRub jen velmi krátce. Mladí tvůrci se totiž rozhodli změnit název programu na Google. Tato dnes notoricky známá značka vznikla mírnou úpravou pojmu googol, jímž se v matematice označuje číslo skládající se z jedničky následované stovkou nul.

Vyhledávač dělal novému jménu čest. Už po roce fungování spotřebovával takové množství systémových prostředků školního výpočetního střediska, že Page a Brin museli chtě nechtě zvážit, co dál. Pokus prodat Google některému ze zavedených vyhledávačů byl však marný. Proto si mladíci 4. září 1998 založili firmu Google Inc. a se 100 tisíci dolary, jež jim poskytl spoluzakladatel počítačové společnosti Sun Andy Bechtolsheim, se pustili směle do podnikání.

Z garáže až do Silicon Valley

Své první sídlo nalezla společnost Google v garáži v kalifornském Menlo Parku. Nezůstala v ní však dlouho. Už v prosinci 1998 zařadil časopis PC Magazine Google na svůj seznam sta nejlepších webů. Navíc tak učinil s dovětkem, že Google má „tajný recept na zobrazení extrémně relevantních výsledků“. Graficky minimalistická stránka Googlu si díky tomu rychle získala množství příznivců a vyhledávač nakonec počtem uživatelů pokořil takové giganty jakými byly Yahoo!, Excite či AltaVista.

Sídlo Googlu - tzv. Googleplex v Silicon Valley v Kalifornii
Zdroj: Wikipedia.org/Austin McKinley

Spolu s počtem návštěvníků Googlu rostl také zájem inzerentů, a z vyhledávače se stal dobře fungujícího stroj na peníze. Podstatnou zásluhu na tom měl zkušený manažer Eric Schmidt, který po svém příchodu do firmy v roce 2001 zprofesionalizoval její řízení. Část vydělaných prostředků použil Google na svůj další rozvoj. Google tak dnes není už jen internetový vyhledavač, ale firma, která opouští prostor internetu a přesouvá značnou část aktivit mimo něj – například vyíjí auta bez řidiče, která plánuje uvést do masové produkce.

Úspěšné služby Googlu:

  • 2004 – Gmail
  • 2005 – Google Maps
  • 2006 – odkoupení YouTube
  • 2008 – Google Chrome
  • 2008 – první telefon se systémem Android
  • 2011 – Google+

Neúspěšné projekty Googlu:

  • Google Wave – kombinace prvků emailu, instant messagingu a sociální sítě (zastaveno pro nezájem veřejnosti)
  • Google Answers – zprostředkovávání placených odpovědí na otázky uživatelů (zastaveno pro nezájem veřejnosti)

Cool firma nebo Velký bratr?

Google byl zpočátku internetovou komunitou vnímán jako sympatický vyzyvatel zlenivělých molochů typu Microsoft. Pověst „cool“ firmy si vysloužil rovněž neformální podnikovou kulturou. Během 15 let existence nicméně značka Google o část své někdejší aury přišla.

První větší šrám na své pověsti utrpěl Google v souvislosti se svou e-mailovou službou Gmail, jejíž fungování rozvířilo veřejnou debatu na téma ochrany soukromí. Množství citlivých osobních údajů, jež vyhledávač o svých uživatelích shromažďuje, vede některé kritiky až k paralelám s Velkým bratrem z proslulého románu George Orwella.

Podle Josefa Šlerky začal velký boj o soukromí nejpozději ve chvíli, kdy Google spustil službu, která analyzuje obsah mailů tak, aby mu mohla přizpůsobit zobrazované reklamy.

Pověsti Googlu nepřidal ani jeho ústupek čínské vládě ve věci cenzury politicky citlivých témat nebo kontroverzní rozhodnutí digitalizovat a přes internet zpřístupnit miliony knih, včetně těch, na které se vztahují autorská práva.

Ať už se Google během uplynulých 15 let zprotivil svému heslu Don't be evil (nečiňte zlo), nebo ne, jisté je, že se letošního půlkulatého výročí své existence dožívá ve skvělé finanční formě. Jen za letošní druhé čtvrtletí vytvořila firma čistý zisk 3,23 miliardy dolarů (asi 63,9 miliardy Kč), tedy zhruba o 16 procent více než za stejné období v roce 2012.

Sídlo eBay
Zdroj: ČT24/www.wikipedia.org

eBay slaví osmnáctiny

Ještě o tři roky delší než fungování Googlu je příběh aukční a nákupní sítě eBay. Na tomto největším a nejslavnějším internetovém obchodě, který byl založen 4. září 1995, lze prodat a koupit až na přesně dané výjimky téměř cokoliv. Systém využívá nejmodernější technologie, jeho podstatou je ovšem obyčejné smlouvání o ceně. Webovou aukční síň založil softwarový odborník francouzsko-íránského původu Pierre Omidyar.

Slavný aukční web vznikl vlastně náhodou. Přítelkyně a pozdější manželka tohoto pařížského rodáka Pamela sbírala krabičky od bonbonů zvané PEZ a hledala další sběratele, se kterými by je mohla měnit. Manžel, údajně proto, aby měl od ní pokoj, vytvořil program umožňující nabízet věci jako na sběratelských a prodejních burzách, který umístil na internet.

Systém eBay: Kdo nabídne vyšší cenu, koupí

Systém prodeje a nákupu je jednoduchý. Zájemce o prodej se zaregistruje a nabídne svoje zboží k prodeji. Podle vyvolávací ceny zaplatí určitý poplatek a nabídka je podstoupena zájemcům. Zboží získá ten, kdo nabídne vyšší cenu. Po ukončení aukce se ještě eBay odvádí provize a směna se uskuteční. Platí se také za zvýraznění nabídky a zboží lze na eBay koupit také okamžitě za stanovenou cenu. Většina uživatelů sítě platí přes platební systém PayPal, který eBay získal v roce 2002.

Jedním ze zajímavých rysů sítě je systém hodnocení, v němž se nakupující a prodávající hodnotí navzájem. Negativní komentáře o těch, kteří neplatili nebo kteří prodávali nekvalitní zboží, potom upozorňují ostatní na nesolidní účastníky obchodu.

Rozhovor s Josefem Šlerkou (zdroj: ČT24)