Čtyři Šmejdi už nesmí podnikat

Praha - Sankce i jiná opatření proti takzvaným šmejdům se v některých případech zcela míjely účinkem. Česká obchodní inspekce (ČOI) proto navrhla živnostenským úřadům, aby některým firmám pořádajícím předváděcí akce zrušily podnikatelské oprávnění. Čtyři z nich nakonec po zásahu úřadu nebudou smět dál podnikat.

Jen loni a letos ČOI navrhla, aby úřady zrušily oprávnění nejméně osmi firmám, které pořádaly předváděcí akce především pro seniory. Úřady jim ve čtyřech případech vyhověly. O oprávnění tak přišly společnosti:

  • 1. Česká reklamní společnost
  • Reklamní společnost SENIOR
  • Cool Home
  • Radek Bargel

Zrušení živnostenského oprávnění se u těchto firem vztahuje i na vázané živnosti, a to uzavírání nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru.

„Považuji za velkou satisfakci, že se k postihu nekorektních podnikatelů, kteří parazitují na důchodcích jako nejslabší sociální skupině a hrubě porušují zákony, přidaly také další orgány,“ řekl Vladimír Velčovský, ústřední ředitel ČOI.

Od roku 2012 dostala 1. Česká reklamní společnost 25 pokut v celkové výši 5,9 milionu korun. Firmě Radek Bargel udělila ČOI čtyři pokuty za celkem 51 000 korun, Reklamní společnosti Senior pak šest pokut za celkem 880 000 korun. Cool Home si od inspektorů vysloužila pět pokut za celkem 262 000 korun.

„U společností, které nekomunikují a dostávají opakovaně pokuty v řádu milionů, nespolupracují, neplatí, nezbývá, než aby stát ten kruh uzavřel,“ říká ústřední ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský.

Nejčastěji firmy porušovaly zákon o ochraně spotřebitele. Problémem byly lživé informace o výrobcích nebo o podmínkách odstoupení od smlouvy. Inspekce ale zaznamenala i agresivnější metody. Ty natočila v dokumentu s názvem Šmejdi i režisérka Silvie Dymáková.

Novela čeká na schválení

Založit novou firmu a pokračovat pod jiným názvem je přitom velmi snadné, upozorňuje Česká obchodní inspekce. Zákon, který by takové chování kontroloval, teprve čeká na schválení sněmovny. V Česku působí několik set podobných firem.

Podle novely by pořadatelé předváděcích akcí museli nově ČOI hlásit dopředu místo konání, datum, časový harmonogram a seznam nabízeného zboží. Stejné údaje budou muset být uvedeny také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akce lákají.

Od 1. ledna 2014 bude platit také nový kontrolní řád, který pracovníkům inspekce umožní pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí a pak je používat jako důkaz u soudu.

Jen za prvních osm měsíců letošního roku našli inspektoři na předváděcích akcích 197 pochybení a udělili pokuty za více než 17 milionů korun. A tak pořadatelé mění svou taktiku – například vozí klienty do zahraničí, kde tuzemské zákony neplatí.