Nebe nad Českem zatím nový systém střežit nebude

Praha - Řízení letového provozu zrušilo miliardovou zakázku na dodávku nového systému řízení letadel. Původně z pětice firem postoupila do závěrečného kola španělská společnost Indra a francouzský výrobce Thales. Ani jedna ale podle informací ČT nesplnila stanovené technické požadavky.

V letní sezoně musí letoví dispečeři denně navést až 2 400 letadel. Nový systém jim měl práci usnadnit, teď si na něj ale budou muset počkat. „Důvody jsou jednoduché. V zásadě zůstali dva dodavatelé a naše poměrně náročné zadání nesplnil ani jeden z nich,“ vysvětlil ředitel Řízení letového provozu Jan Klas.

Jeho firma zadala v tendru zhruba 2 700 požadavků a oba zájemci nesplnili maximálně několik desítek z nich. Šlo tedy relativně o zanedbatelné číslo, ale v rámci zákona o veřejných zakázkách bylo zásadní.

Obloha se stále více zaplňuje letadly

Dispečeři si tak zatím budou muset vystačit s 15 let starým systémem. I letní provoz na Letišti Václava Havla v Praze ale ukazuje, že nový systém s vyšší kapacitou pro navádění letadel bude Česká republika brzy potřebovat. „Zatímco loni jsme průměrně denně měli 382 startů nebo přistání během jednoho dne, tak letos to bylo 406,“ dokládá mluvčí Letiště Václava Havla Praha Eva Krejčí.

Tendr Řízení letového provozu (zdroj: ČT24)

Navíc, pokud by letiště postavilo další dráhu, mohlo by každou hodinu startovat nebo přistávat až 72 letadel. Řízení letového provozu chce proto během tří měsíců vypsat novou soutěž. Nejpozději do roku 2020 by pak chtělo mít nový systém nasadit, říká Klas.

Větší pohyb letadel nad Českem má ale i další efekt, a to větší zisk. Jen loni vydělalo Řízení letového provozu přes 330 milionů. A letos by podle vedení firmy mělo výsledek minimálně zopakovat.