Mýto na dálnicích ano, ale jen pro cizince, myslí si třetina Němců

Berlín – Zavedení mýtného pro osobní auta na německých dálnicích by nebylo proti srsti více než polovině Němců. Jak ale ukázal průzkum pro server ekonomického deníku Handelsblatt, většina z těch, kteří jsou pro zpoplatnění dálnic, by chtěla, aby mýtné platili jen cizinci. S takovým plánem přišla už před volbami vládní bavorská Křesťanskosociální unie (CSU). Kontroverzní návrh se může stát zdrojem konfliktů v příští německé vládě, pokud ji budou skládat konzervativci Angely Merkelové. Kancléřka totiž zavedení mýta před volbami odmítala.

Podle ankety agentury Forsa podporuje 22 procent Němců dálniční mýto pro všechny a 35 procent je pro poplatek jen pro zahraniční motoristy. Naopak proti povinnosti platit za německé dálnice se vyslovilo 41 procent respondentů.

Mýto pro cizince na německých dálnicích bylo jedním z témat nedávno skončené německé předvolební kampaně. Po zpoplatnění dálnic pro osobní dopravu volá dlouhodobě CSU, argumentuje nedostatkem peněz na údržbu a rozšiřování dálniční sítě. Podle představ křesťanských socialistů by mýtné měli pocítit hlavně zahraniční řidiči, zatímco těm německým by ho vláda kompenzovala možností odepsat si poplatek z daní.

„Nikdo u nás nerozumí tomu, proč musíme prakticky v každé sousední zemi platit mýtné a tamní občané u nás ne,“ poznamenal již dříve bavorský premiér Horst Seehofer. „Jako předseda CSU nepodepíšu po volbách do Spolkového sněmu žádnou koaliční smlouvu, ve které nebude stát zavedení mýtného na osobní auta pro zahraniční automobilisty,“ vzkázal dále Seehofer svým potenciálním koaličním partnerům již před zářijovými volbami.

Ostatní strany i největší autoklub v zemi ADAC s mýtným pro osobní auta nesouhlasí a odmítly i Seehoferův požadavek na jeho zařazení do příští koaliční smlouvy. Po triumfu CSU v bavorských volbách nicméně kancléřka ustoupila s tím, že je připravená ke kompromisu.

Ilustrační foto
Zdroj: Marijan Murat/ČTK/DPA

Stanovisko odpůrců podpořila i Evropská komise, podle níž žádná členská země nesmí znevýhodňovat cizince při placení mýtného vůči svým obyvatelům. „Nediskriminace kvůli národnosti je základním principem unijního práva. Diskriminovat se nesmí při placení mýtného ani jinak,“ uvedla mluvčí EK.

Jelikož „mýtné pro cizince“ nejvíc prosazuje CSU, není překvapením, že podporu nachází návrh právě mezi příznivci této silně konzervativní strany. Podle průzkumu souhlasí s mýtným pro zahraniční řidiče téměř polovina podporovatelů CSU. U sesterské Křesťanskodemokratické unie (CDU) kancléřky Merkelové se poplatek za dálnice těší menší přízni. Zhruba pětina sympatizantů by ho chtěla pro všechny, 38 procent jen pro cizince.

Mýtné v Německu nyní platí jen kamiony

Za jízdu po německých dálnicích v současnosti platí mýtné pouze kamiony nad 12 tun. Kromě dálnic navíc byla tato povinnost od 1. srpna rozšířena o zhruba 1 100 kilometrů čtyřproudých spolkových silnic. Resort dopravy si od rozšíření výběru mýtného u kamionů slibuje dodatečných 100 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy korun) ročně na investice do silnic.