„Životnost“ ředitele DP je stále kratší

Praha - Milan Křístek skončil v čele Dopravního podniku hlavního města Prahy, včera jej odvolala dozorčí rada. Křístek si stěžoval na to, že nemá v magistrátních politicích oporu. Pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) v Událostech, komentářích odmítl tvrzení, že za problémy DP stojí špatný výběr ředitele. „Není čas na kosmetické změny, na řadě jsou opravdu hluboké reformy,“ zdůraznil Hudeček. Nový ředitel by podle něj měl DP zachovat v celku a měl by se zbavit „pijavice“ v podobě kontraktu na nové tramvaje.

Při nástupu do funkce loni 1. listopadu Milan Křístek vyslovil přesvědčení, že vydrží ve funkci déle než jeho předchůdci. Zároveň zdůraznil, že jeho motivace není finanční, své nové angažmá bere jako výzvu a jeho cílem je udělat z dopravních podniků normálně fungující podnik. Výsledkem jeho snažení je však odvolání stejně jako u předchozích ředitelů. Ve své funkci skončil po necelém roce.

Primátor Tomáš Hudeček to mimo jiné vysvětluje špatně nastavenými prioritami předchozích ředitelů. Zdůraznil, že na téma nové koncepce DP s Milanem Křístkem opakovaně mluvil. Za nejvážnější břemeno v hospodaření DP označil smlouvu na dodávku nových tramvají, která byla podepsána před osmi lety. Podle něho zadluží podnik o 20 mld. korun, a pokud ředitel nedokáže tuto smlouvu přijatelně ošetřit, tak je jeho veškeré další snažení zbytečné.

Hudeček v Událostech, komentářích odmítl tvrzení, že za problémy DP stojí špatný výběr ředitele. Nový ředitel se prý nesmí bát hlubokých a zásadních změn, protože špatná smlouva na tramvaje podnik vysává a ten stojí před krachem. Zároveň odmítá jako způsob záchrany DP zvyšování jízdného, které by situaci stejně nevyřešilo. „Není čas na kosmetické změny, na řadě jsou opravdu hluboké reformy. V této situaci již čekat nemůžeme,“ řekl primátor.

Dosavadní změny označil za kosmetické. Nový ředitel by měl podle něj DP zachovat v celku a měl by se zbavit kontraktu na nové tramvaje. Ten zadluží ročně DP o 2, 3 miliardy korun. „Pokud se to nepovede novému řediteli, tak bude nutné sáhnout k nějaké zásadní restrukturalizaci firmy. V opačném případě by byl DP absolutně na dně,“ upozornil Hudeček. 

Doposud se tento problém (smlouva na nové tramvaje) nikomu nepodařilo vyřešit, připouští pražský primátor. „Vadnost a poruchovost těch tramvají je na takové úrovni, že každá dozorčí rada DP na tento problém vyplýtvá až třetinu svého času,“ podotkl Hudeček a dodal: „Ředitel DP Milan Křístek k tomu přistupoval velmi laxně, i proto může DP skončit velmi zle.“

Nový ředitel by měl podle pražského primátora smlouvu negociovat po dohodě s oběma stranami. Pokud se tak nestane, může se DP ocitnout před krachem. Proto by měl nový ředitel podle Tomáše Hudečka tuto smlouvu vyřešit během šesti měsíců. V tuto chvíli totiž dluží DP již 8 mld. korun a město nemá na to, aby tuto ztrátu sanovalo ze svého rozpočtu. Jiným řešením by mohlo být rozprodávání majetku, což Tomáš Hudeček zatím odmítl.

Tramvaj KT8D5 přezdívaná "kachna" opouští pražské kolejiště
Zdroj: ČT24/Jan Langer

DP je podle počtu zaměstnanců největší městskou firmou v ČR. Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1 798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.