Pivaři nemají svatého Martina, tak si vymysleli Den českého piva

Praha – Více než 800 hospod a restaurací se dnes společně s malými i velkými pivovary zapojí do prvního ročníku oslav Dne českého piva. Pivovarníci tak chtějí v předvečer svátku svatého Václava vytvořit novou tradici oslavy „národního nápoje“ Čechů. Přiznávají, že se inspirovali u tradičních a v posledních letech stále populárnějších oslav spojených s otevíráním mladého svatomartinského vína.

Pivovary navařily sváteční speciály, hospody připravily svým hostům sváteční menu a minipivovary exkurze, při kterých se budou moci fanoušci zlatavého moku dozvědět zajímavosti o výrobě svého oblíbeného nápoje. Jak uvedl prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráň, do akce se zapojí téměř polovina z více než 60 členů svazu.

Minipivovarů v tuzemsku v posledních letech rychle přibývá, jejich počet se již pohybuje okolo 190 a do konce roku by měl překonat 200. „Minipivovary dávají našemu pivovarnictví úplně jiný rozměr. Náš spotřebitel může poznat neuvěřitelnou škálu chutí a variací pivního nápoje,“ vysvětluje výkonný ředitel svazu Vladimír Balach.

„České pivovarnictví prodělalo obrovskou revoluci. Můžeme říct, že začíná posilovat loajalita spotřebitelů k regionálním pivovarům a myslím si, že se nachází vyrovnaná symbióza mezi velkými regionálními pivovary a minipivovary,“ říká výkonný ředitel Českomoravského svazu minipivovarů Vladimír Balach.

Vladimír Balach také již dříve připustil, že pivovarníci se při přípravě projektu inspirovali mimo jiné u tuzemských vinařů, jejichž Svatomartinské víno a s ním spojené gastronomické akce mají marketingový úspěch. Nápady nicméně výrobci piva hledali také v zahraničí, například v Irsku. Tamní svátek svatého Patrika je totiž také spojen s konzumací piva.

Pivovarníci se snaží přilákat do hospod víc lidí

Pivovarníci mimo jiné doufají, že nově vytvořený svátek pomůže nalákat Čechy zpět do hospod a zastaví tak pokles spotřeby piva v Česku. „Důvodem je změna životního stylu, ale i ekonomické důvody,“ podotkl Balach.

Na pivní byznys je navázáno poměrně dost lidí. Jen v  pivovarech jich pracuje zhruba 7 tisíc. V restauracích pak pivo točí či nosí dalších zhruba 17 tisíc lidí.

  • Ročně se v Česku podle odhadů pivovarníků prodá pivo zhruba za 48 miliard korun. Češi ale pivo pijí stále méně - roční spotřeba na osobu za poslední tři roky klesla o 10 litrů. Každý Čech v průměru vypije 144 litrů piva za rok. Průměrná spotřeba je 0,4 litru na osobu na den.
  • Stále víc se pije pivo lahvové, případně z plechovek. Naopak „na točené“ do hospod a restaurací, které měly v minulosti na prodejích piva největší podíl se chodí stále míň.
  • Důvodů je několik - nedostatek času, změna životního stylu a hlavně ekonomická situace. Zatímco půllitr dvanáctistupňového piva v restauraci stojí v průměru třicet korun, v lahvi je o třetinu levnější.

Prodej piva v Česku

  • 2009 51 procent (restaurace)
  • 2013 43 procent (restaurace)
  • Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven

Cena dvanáctistupňového piva

  • V restauraci 30 korun
  • V obchodě 10 korun
  • V Litovli se znovu učí vařit pivo. Po 39 letech se sem vrátil učební obor pivovarník-sladovník. Tříletý obor, který měl na Hané tradici už od 40. let, v roce 1974 přesunuli do Plzně, od té doby tady kvalitní sládci chyběli. V Česku jsou podobné obory už jen v Českých Budějovicích a v Praze. Zájem o vaření piva ale stále roste.
  • Díky pivovarským školám by se během několika let mohl otočit současný trend - zatím je totiž v Česku víc minipivovarů, než vyučených sládků. Pivo pak vaří i laici a tím může trpět kvalita.