Hrozí železničářům vyhazov? Evropská unie chystá změny

Brusel - Evropská unie chce od roku 2015 ještě víc otevřít trh osobní dopravy a pustit na železnici další soukromé společnosti. O práci u Českých drah by tak mohly přijít až tisíce lidí. Navíc až 10 procent spojů by musely přenechat konkurenci. Nová pravidla by měl zavést takzvaný čtvrtý železniční balíček. „Čtvrtý železniční balíček je pro nás i pro většinu evropských železničních správ naprosto nepřijatelný,“ říká generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený.

Škrtnutí stovek spojů by znamenalo, že na některá nádraží by už vlaky Českých drah vůbec nejezdily a o práci by přišli i lidé, kteří prodávají jízdenky. „Na železnici by mohlo přijít o práci několik tisíc lidí,“ upozorňuje předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Evropská unie chce například zrušit dotace na rychlíky. V Česku takhle funguje pouze jediná trať Praha–Ostrava. A i na ní dopravci prodělávají. Všechny ostatní rychlíky jsou dotované.

„Ten čtvrtý železniční balíček je ve fázi projednávání a nejen pro nás, ale pro většinu evropských železničních správ, je v této podobě naprosto nepřijatelný,“ říká generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený.

Podle železničních odborníků by na změnách nejvíc vydělaly německé a francouzské dráhy. Vedle osobní dopravy pod ně patří i správa kolejí a díky tomu k nim konkurence bude pronikat mnohem hůř. „My bychom se těžko dostávali do Německa, kde je integrovaný holding, zatímco němečtí dopravci by se snadno dostali do České republiky,“ doplnil Pejša.

I České dráhy proto chtěly dostat koleje a osobní dopravu do jedné firmy. Bývalý generální ředitel Petr Žaluda kvůli tomu rozšířil pravomoce svým náměstkům a udělal z nich holdingové manažery. „Úkolem holdingových manažerů bylo připravit holding. Bohužel v nové organizační struktuře byli zrušeni,“ říká Pavel Švagr, bývalý personální ředitel Českých drah. Podle Zeleného se tím však ušetřilo 9 odborů, kanceláře a desítky milionů.

O tom, jestli se osobní doprava a správce kolejí nakonec sloučí, bude muset rozhodnout až nová vláda.

Hrozí Českým drahám další příliv konkurence? (zdroj: ČT24)