Dálniční známky v Německu jsou jen otázkou času

Berlín - Řidiči osobních aut budou nejpíš už brzy k jízdě po německých dálnicích potřebovat dálniční známky. Na jejich zavedení se podle serveru Focus Online shodují konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD), které ode dneška začínají jednat o vzniku vládní koalice. Plány pravděpodobné koalice údajně počítají s tím, že by si cizinci museli známky kupovat. Němci by pak na ně měli nárok po zaplacení už existující daně z vozidla.

A kolik by viněta vůbec stála? Focus Online už minulý týden přinesl informaci, že by se cena roční dálniční známky měla vyšplhat zhruba na 80 eur (2 058 korun českých). I když mýtné pro cizince prosazuje především bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), záměr má také podporu německé veřejnosti.

Záměr CSU, aby si němečtí řidiči mohli odečíst poplatek za použití dálnice z daní, ale podle některých expertů byl v rozporu s evropskými pravidly. Model s dálničními známkami by podle Focusu už na překážky na evropské úrovni narazit neměl.

Peníze z ciziny mají pomoct opravit dopravní infrastrukturu

Zavedení dálničních známek by podle CDU/CSU a SPD přineslo ročně do státního rozpočtu dodatečných sedm miliard eur (180 miliard korun). Peníze by měly sloužit k investicím do dalšího rozvoje silnic a dálnic.

Německá dálnice
Zdroj: ISIFA/Thinkstock/iStock

Současně obě strany usilují o rozšíření platnosti mýtného pro nákladní automobily. Podle záměrů CDU/CSU a SPD by se mělo mýtné nově vztahovat už na vozidla s užitnou hmotností od 7,5 tuny, v současnosti je hranice 12 tun. Strany uvažují i o tom, že by se zpoplatnilo více silnic. V současnosti se kamionové mýtné platí za užití dálnic a vybraných silnic první třídy. Rozšíření mýtného pro nákladní automobily by podle odhadů stran mělo přinést do rozpočtu dodatečných 4,4 miliardy eur (113 miliard korun).

CDU/CSU a SPD plánují, že v nadcházejícím volebním období se každoroční investice do dopravní infrastruktury dostanou na 11 miliard eur (283,5 miliardy korun). V současnosti jsou asi poloviční.