Špatná etiketa na jogurtu? Raději darovat než vyhodit, navrhuje svaz

Praha – Po úspěšné celonárodní sbírce se potravinové banky možná dočkají dalšího zdroje jídla pro potřebné. Svaz obchodu a cestovního ruchu totiž navrhuje upravit připravovaný potravinový zákon tak, aby bylo možné špatně označené, ale nezávadné potraviny místo likvidace darovat na charitu – třeba do dětských domovů nebo azylových center.

Etiketa jogurtu ve slovenštině nebo mléko, které má o půl procenta víc tuku, než se píše na obalu – takové potraviny obchodníci prodávat nesmí. Znamená to tedy jediné – musí je zničit. Přitom Svaz obchodu a cestovního ruchu říká, že tyto výrobky nejsou závadné, a tudíž mohou být ještě užitečné. Třeba pro charitu.

„My bychom chtěli, aby to šlo plošně přes všechny státní orgány, které kontrolují potraviny v obchodě. Je to teď ve fázi diskuse,“ říká zástupce svazu pro oblast bezpečnosti a kvality potravin Petr Baudyš. Kdyby se podle něj diskuse změnila v zákon, v Česku by se potravinami plýtvalo výrazně méně.

K novele zákona jsou i další připomínky

Potravinový zákon měl platit už od ledna 2014. Nakonec však nebude, protože se nestihnou dojednat sporné body. Svazu obchodu a cestovního ruchu například vadí označování hlavní složky u nebalených potravin nebo plán ministerstva zemědělství, podle kterého by měly velké obchodní řetězce u vstupu do prodejny uvádět podíl českého a zahraničního zboží. Druhé jmenované nařízení dokonce svaz považuje za protiústavní, neboť prý nutí firmy zveřejňovat obchodní tajemství.

„Návrh má patrně vést k podpoře českých potravin. To je ale vlamování se do otevřených dveří. Všichni členové svazu mají obrovskou snahu prodávat české potraviny, protože český zákazník má o české potraviny zájem. Tato další regulace je tedy nadbytečná. O tom svědčí i zkušenost ze Slovenska, kde podobné opatření mělo minimální dopad,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Podle resortu zemědělství ale text protiústavní není. „Jde o informační povinnost týkající se údajů o pěti zemích s největším podílem na tržbách. Tento údaj, který nekonkretizuje další údaje, rozhodně nelze považovat za obchodní tajemství,“ reagovala na Juračkovy výroky mluvčí úřadu Dana Večeřová.