Ředitel ČD v OVM: Dráhy zjednoduší tarifní nabídku

Praha - České dráhy chtějí zjednodušit svou tarifní nabídku. Generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený v OVM přiznal, že současný systém jízdného je nepřehledný. „Není to jen problém cestujících, ale i našich vlastních zaměstnanců, kteří se musí pořád školit, školit, školit a pořád neví, co bude nového za týden. A to není dobře,“ prohlásil Zelený. Termín, dokdy ke zlepšení dojde, neřekl. Dále uvedl, že intervence České národní banky zvýší ztrátu drah o 311 milionů korun.

Tarifní struktura je podle Zeleného příliš komplikovaná a pro cestujícího méně přehledná. „Na druhou stranu v dobách moderní elektroniky umí každá pokladna najít cestujícímu tu nejvhodnější cenu,“ dodal ředitel ČD.

Nepřehledné tarify kritizují i odbory. „Měli bychom naši tarifní politiku více otevřít zákazníkům, aby se vyznali v různých slevách. Setkávám se s tím, že lidé jedou z jednoho místa do druhého a nejsou si jisti, jak vlastně vypadá nejlevnější jízdenka,“ uvedl pro OVM předseda železničních odborů Jaroslav Pejša.

České dráhy od nového jízdního řádu, který začně platit 15. prosince, zdraží jízdné o dvě procenta. Kromě toho sníží počet vlakových spojů o 0,6 procenta. Dráhy zároveň zvýší slevy pro držitele aplikace IN 50 procent, kteří cestují na traťové jízdenky, a také pro studenty se zákaznickou aplikací na In Kartě.

PLÁNOVANÉ ZMĚNY NA ČESKÝCH DRAHÁCH OD 15. PROSINCE NAJDETE ZDE.

Intervence ČNB zvýší letošní ztrátu

Zelený v OVM dále uvedl, že intervence České národní banky (ČNB) zvýší letošní ztrátu Českých drah o 311 milionů korun, o které jí vzrostou náklady. „V eurech totiž více nakupuje, než má výnosů v této měně,“ vysvětluje Zelený. Půjde o účetní ztrátu ze změn kurzu: „Pokud by byl kurz koruny ještě vyšší, tedy 28 korun za euro, tak by naše ztráta byla ještě o 200 milionů korun vyšší,“ počítá Zelený.

Ředitel Českých drah Dalibor Zelený v OVM (zdroj: ČT24)

Skupina ČD v pololetí zvýšila ztrátu meziročně o 16 milionů korun na 510 milionů korun. Výsledek ovlivnily hlavně vyšší náklady spojené s financováním obnovy vozového parku společnosti. Největší zátěží pro finance Českých drah jsou problémy ČD Carga. V červnu příštího roku drahám hrozí splátky miliardy korun. ČD proto chtějí přesvědčit věřitele dceřiné ČD Cargo, aby se splacením dluhopisů ještě počkali. „My se hlavně snažíme přesvědčit věřitele, že si mají ještě další dva roky počkat, protože pak dostanou o dvě procenta více,“ prohlásil Zelený.

„Pomůžeme ČD Cargu Jako laskavá matka nemocné dceři“

„Jsme přesvědčeni, vzhledem k tomu, jak jsme se rozhodli pomoci dceřiné společnosti ČD Cargo jak organizačně, tak i jako laskavá matka nemocné dceři, že její výsledky budou v příštím roce rozumné tak, aby si na to částečně vydělala sama a částečně jí samozřejmě při takové dardě musí pomoci mateřská firma,“ doplnil šéf Českých drah.

Až 360 milionů korun získá ČD Cargo od ČD prodejem 80 lokomotiv a 4500 vagonů určených do šrotu, ke kterému dojde na přelomu roku. „Mateřská firma odkoupí vozy a lokomotivy. Všechny lokomotivy a větší část vozů sešrotuje a rozebere vlastními silami a prodá až tříděný šrot, na kterém více vydělá,“ vysvětlil Zelený.

Vedení firmy hodlá tíživou finanční situaci řešit i úsporami v rámci kolektivní smlouvy. Podle odborů je to však nepřijatelné. „Nemůžeme připustit, aby podnik přestal platit penzijní připojištění zaměstnanců. To byl základ, pro který jsme stávkovali i v červnu 2011,“ říká odborář Jaroslav Pejša. Úspory by prý byly přijatelné pouze za předpokladu, že někdo označí viníky neblahého stavu společnosti. Policie zatím vyšetřuje, kdo zavinil pochybné zakázky, které přivedly státní podnik na mizinu.