Češi v říjnu v obchodech moc neutráceli, listopad prý ale bude lepší

Praha - Lidé v říjnu nakupovali méně než loni. Tržby obchodníkům klesly oproti roku 2012 o 0,6 procenta, oznámil to Český statistický úřad. Analytici ale tvrdí, že už v listopadu by na tom prodejci mohli být lépe, protože se lidé před avizovaným zdražením kvůli oslabení koruny vrhli do obchodů a navíc se blíží i Vánoce.

ČSÚ:

Tržby klesly ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 0,6 procenta, částečně z důvodu nižšího počtu pracovních dní v letošním roce. Největší vliv na meziroční pokles měl prodej nepotravinářského zboží, ke zmírnění poklesu naopak přispěl vývoj v motoristickém segmentu.

V září tržby v obchodech stouply téměř o 4 procenta. V říjnu ale přišla studená sprcha a kladná čísla opět opadla. „Není to žádná sláva, ale ani tragédie. Spotřebitelská důvěra míří vzhůru a to by se postupně mělo probojovávat i do růstu maloobchodních tržeb,“ říká analytik Raiffeisenbank Michal Brožka. „Počítali jsme s tím, že údaje za říjen budou o něco lepší a bude pokračovat vzestupná tendence, situace v rozpočtech českých domácností ale není růžová. Mzdy ve třetím kvartálu reálně stagnovaly, současně vidíme, že nezaměstnanost neklesá,“ poznamenal také Brožka.

Nejméně se prodávaly léky a kosmetika. Češi v říjnu moc neutráceli ani za boty nebo oblečení. Kdo ale naopak hlásí růst tržeb, jsou internetoví prodejci. Ti zaznamenali v říjnu tržby meziročně vyšší o 17,8 procenta. To pravé předvánoční šílenství přitom očekávali až v listopadu a i teď v prosinci. Letos Češi podle odhadů za nákupy na internetu utratí kolem 50 miliard korun.

Radost v říjnu udělala ekonomům i zvyšující se poptávka po automobilech. Lidé se za ně nebojí utrácet vyšší částky. Michal Brožka vysvětluje: „Auta jsou výrazným tahounem směrem nahoru, naopak nepotravinářské zboží táhne celý výsledek maloobchodu výrazně dolů.“ 

A odborníci upozorňují, že v příštích měsících by se na číslech mohly projevit i intervence ČNB. Analytik ČSOB Petr Dufek naznačil, že po slabém říjnu přijde velmi silný listopad, kdy se lidé vrhli do obchodů, aby využili příznivějších cen před avizovaným zdražením po prudkém oslabení koruny. Jenže to prý Čechům dlouho nevydrží. O co silnější bude nákupní vlna v listopadu a v úvodu prosince, o to slabší bude v prvních měsících příštího roku.

Vydáno pod