Jaká auta se loni nejvíc prodávala? V kurzu byly bílé a menší vozy

Praha - Prodej nových osobních aut v Česku loni klesl o pět procent, celkem se prodalo skoro 165 tisíc vozů. Pokračující krize byla znát nejen v absolutních číslech, ale i v požadavcích nakupujících. Stále víc lidí hledalo menší či úspornější auto. Rok od roku roste taky obliba naftových motorů. Podle Svazu dovozců automobilů se ale čísla v závěru roku lepšila a trh s auty už se dostává z útlumu. Analytici předpovídají, že by měl letos růst asi o pět procent.

Prodej nových osobních aut na českém trhu v roce 2013 klesl o 5,3 procenta na 164 736 vozů. V samotném prosinci odbyt díky firemním prodejům vzrostl o 14 procent.

I loni pak platilo, že bílá barva je mezi českými řidiči nejoblíbenější. Na svůj nový vůz si ji vybrala téměř třetina zákazníků. Necelá pětina pak sáhla po šedé a modré. Naopak na oblibě ztrácí červená barva. Ta je přitom podle odborníků nejbezpečnější a na silnicích nejviditelnější. V roce 2013 ji zvolilo ale jen 12 procent řidičů.

Ani loňský rok nezměnil nic na tom, že Češi mají tradičně největší zájem o škodovky. Logo s okřídleným šípem si z prodejny odvezl každý třetí majitel nového vozu. Přesto se jich prodalo o sedm procent méně než v roce 2012 – přesně to bylo 49 971 aut. 

Češi loni také nakupovali vozy Hyundai. Firmě se dařilo, prodala dokonce o sedm procent víc vozů než v roce předchozím – bylo to celkem 16 239 aut. Třetí nejprodávanější značkou je Volkswagen, i ten nicméně prodal méně než v předchozím roce, a to 14 948 vozů, což znamená pokles o 1,5 procenta.   

Drtivou většinu obchodů dělají automobilkám v tuzemsku firmy - ty kupují dvě třetiny nových aut a právě ony stály za výrazným zlepšením statistik v závěru roku. Chtěly se zřejmě ještě vyhnout hrozbě zdražení vozů kvůli intervencím ČNB. 

Už tento rok by mělo ale být podle analytiků lépe. „V roce 2014 očekáváme zlepšení důvěry spotřebitelů. Oslabení koruny do poptávky výrazně nezasáhne. V závislosti na míře ekonomického oživení by měl prodej automobilů letos vzrůst zhruba o pět procent,“ tvrdí například analytik PwC Jiří Zouhar.

Ani v Evropě nešla auta na odbyt  

Pod tlakem negativních dopadů dluhové krize na ekonomiku byl loni nejen automobilový trh v Česku, ale v celé Evropě. Lidé kvůli rostoucí nezaměstnanosti omezovali nákupy dražšího zboží. Poptávka po autech v Evropě je nejnižší za téměř dvě desetiletí.

Například v Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodalo o více než 4 procenta vozů méně. Počet prodaných aut tady dokonce poprvé od roku 2010 klesl pod tři miliony. Oživení v prodeji automobilů v Evropě analytici zaznamenali až v posledních měsících.