Žák vybral bez soutěže organizátora tendru na mýto

Praha – Smlouva na vybírání mýta na českých dálnicích s firmou Kapsch vyprší koncem roku 2016. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák zřejmě nechce nechat nic náhodě a jen pár dní před koncem celé Rusnokovy vlády rozjel přípravy na výběr následovníka firmy Kapsch. Deník Právo upozornil na to, že ministr vybral bez výběrového řízení firmu, která bude tendr organizovat. To se nelíbí kandidátovi na ministra dopravy Antonínu Prachařovi. Zvažuje proto, že se obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák určil za organizátora tendru na provozovatele mýtného systému po roce 2016 firmu Veřejné zakázky. Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák Právu vysvětlil: „Společnost Veřejné zakázky byla přímo oslovena na základě její dlouhodobé zkušenosti s výběrem projektových manažerů.“ Už před Vánocemi se totiž podle Lidových novin ve Věstníku veřejných zakázek objevilo předběžné oznámení o zakázce na projektového manažera pro realizaci projektu mýtného. 

Jak Novák v pondělí ujistil Právo, oficiální projektový manažer tendru na mýtné se vybere v řádné soutěži. To ovšem už bude věcí nového ministra dopravy, jímž se má stát Antonín Prachař (hnutí ANO). Projektový manažer má podle LN sice nulový vliv na rozhodování o podobě mýtného, výběr dodavatele ale může zásadně ovlivnit, bude totiž připravovat zadávací dokumentaci. „Může jít o maličkosti, které do podmínek zakomponuje. Například stanoví, že dodavatel musí mít k dispozici sto manažerů, kteří mají třicetileté zkušenosti s mýtným systémem. Bude ministerstvu dodávat nejrůznější studie, které budou favorizovat určitou firmu,“ řekl LN zdroj dobře obeznámený s problematikou. 

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24/Thinkstock

Prachař: Je to Žákova svévole 

Kandidát na ministra dopravy Antonín Prachař se minulý týden s Žákem setkal a dohodli se, že ministr v demisi už nebude činit žádná významná rozhodnutí. „Krok ministra Žáka v otázce mýta je pro mě překvapením a myslím, že je v rozporu s usnesením vlády ze 4. prosince 2013,“ upozornil Prachař. Na začátku prosince prý dostal Žák za úkol pouze stanovit řídící výbor, ve kterém měli zasednout zástupci ministerstev, ČNB, Hospodářské komory či krajů.

Prachař proto zvažuje další postup. „Nedá se vyloučit, že uděláme kroky směřující k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, abychom zakázku minimálně pozastavili do doby, než bude transparentní,“ uvedl. Prachař též požaduje pozastavení tendru na projektového manažera. Hnutí ANO navíc v otevřeném dopise žádá premiéra v demisi, aby zvážil, zda Žáka neodvolat.

Že je ale potřeba nového provozovatele vybrat, připouští i sám Prachař. „Máme nejvyšší čas, abychom zvážili vypsání výběrového řízení a učinili vše pro to, aby bylo mýto i po tomto datu řádně vybíráno a do Státního fondu dopravní infrastruktury plynuly prostředky pro výstavbu,“ řekl Lidovým novinám. 

Ministr Žák navrhuje, aby se mýto po roce 2016 platilo na těch samých silnicích jako dnes. Mýtné platí řidiči na českých silnicích od prvního ledna roku 2007. Dohromady jde o 1 300 kilometrů dálnic, rychlostních silnic a zhruba 200 kilometrů silnic první třídy. Žákovou novinkou byl pak nápad na rozšíření mýta i na celou síť silnic I. třídy. Prachař ale zdůraznil, že plošné rozšíření mýtného o všechny silnice první třídy, které doporučila vláda Jiřího Rusnoka, bez důkladné analýzy nepodpoří.

Další zakázka bez soutěže? Informace za 165 milionů

A ministerstvo dopravy chystá ještě další zakázku bez otevřeného výběrového řízení, a to za více než 165 milionů korun. Má jít o nákup dopravních informací od Centra pro rozvoj dopravních systémů. Transakci nicméně musí zítra schválit vláda v demisi.

Systém by měl zpracovávat informace od asi 130 tisíc aut s GPS. Díky tomu by informace měly přitékat v reálném čase. Aktuální dopravní situace dostupná na stránkách dopravniinfo.cz by tak měla být přesnější. Stejný servis by přitom ministerstvo mohlo získat i od jiných dodavatelů. Obdobné informace poskytují třeba navigace nebo systémy sledující pohyb mobilních telefonů na silnici.