Inspekce už má na „šmejdy“ bič, začal platit nový zákon

Praha – Česká obchodní inspekce (ČOI) si ode dneška může lépe došlápnout na nekalé praktiky firem, které pořádají předváděcí akce. Začíná totiž platit novela zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci musí inspekci předem nahlásit každou předváděcí akci. Pokud to neudělají, hrozí jim pětimilionová pokuta. Podle pověřeného ředitele ČOI Vlastimila Turzy obdržela inspekce jen během dnešního dne desítky oznámení.

Ode dneška musí podnikatelé každou pořádanou předváděcí prodejní akci nahlásit inspektorům, a to 10 dnů před jejím konáním. Nahlásit musí adresu a místo konání, datum, časový harmonogram i co se bude prodávat. Kdo by se této povinnosti vyhnul, může dostat až pětimilionovou pokutu.  

Díky tomu budou moci inspektoři akce lépe kontrolovat, dosud o nich totiž neměli přesný přehled. „Cílem novely je posílit ochranu spotřebitele a postihnout nepoctivé podnikatele. Slibujeme si od toho, že budeme mít přehled o akcích a budeme si moci vybrat, na kterou půjdeme,“ říká Jana Jelínková z České obchodní inspekce. 

Jak má přesně vypadat oznámení akce úřadům? Podívejte se ZDE

Díky novému kontrolnímu řádu si navíc mohou inspektoři předváděcí akce nahrávat. Řád jim nicméně nedává pravomoc použít skrytou kameru. Tou si sice inspektoři mohou praktiky podnikatelů natočit, nicméně záběry se dají využít jen pro interní vyšetřování. U soudu by totiž podle Jelínkové takový důkaz zřejmě neobstál. 

ČOI kontroluje předváděcí akce od roku 2009. Od té doby se počet kontrol zhruba zdvojnásobil. V roce 2012 inspektoři zjistili pochybení u 72 procent z 281 kontrolovaných případů, loni za osm měsíců zkontrolovali 267 akcí a pochybení odhalili u tří čtvrtin z nich. 

Výsledky kontrol ČOI najdete ZDE

Sprosté nadávky, nátlak, výhrůžky

Novelu, která má zabránit nekalým praktikám organizátorů předváděcích akcí, schválili loni v prosinci poslanci. Na agresivní nátlak prodejců, především na seniory, upozornil dokument Silvie Dymákové Šmejdi, na jehož produkci se podílela i ČT (celý dokument můžete zhlédnout zde)

A klienti mají možnost se bránit i sami. Pokud něco koupí na předváděcí akci a rozmysleli si to, mohou do 14 dnů od smlouvy odstoupit a pořadatelé jim musí peníze do dvou týdnů vrátit. Nepomůže jim ani to, že prodejní sál budou vydávat za provozovnu, jako to dělali dosud. 

Některé firmy se ale zákon snaží obejít. Třeba tím, že předváděcí akce pořádají v zahraničí - mimo země Evropské unie, nebo tím, že zboží nabízejí zákazníkům přímo u nich doma. Tam se často dostanou pod záminkou falešné výhry - i ta ale bývá podmíněna nákupem.