Kina už tak netáhnou, na trháky ale praskají ve švech

Praha - Zlaté časy jsou pro české kinosály ty tam. Čísla hovoří jasně, letos se prodalo o 124 tisíc lístků míň než loni. Nalákat zákazníka je stále těžší, výjimkou jsou velké premiéry, které vyprodají kina bez problému i s dlouhým předstihem. Tržby se kina snaží dohnat především prodejem dražších lístků na filmy, které jsou promítané nejnovějšími technologiemi. Loni se tak třeba v Česku poprvé odvysílal film ve formátu 4DX.

V šedesátých letech se před nejmodernějším kinem v Praze stály hodinové fronty a biletářky hlásily „vyprodáno“. Letos postavil diváky do fronty druhý díl filmu Hobbit a v posledních dnech i Vlk z Wall Street. Jde ale spíš o výjimku. Dnes kina prodávají pouhou pětinu lístků než před rokem 1989. Také loni počet diváků lehce klesl. „Bohužel první čísla nesplnila naše očekávání, až druhé pololetí přineslo tituly, které přilákaly diváckou obec,“ podotkl tajemník Unie filmových distributorů Jaroslav Pecka.

Lístků za průměrných 125 korun se tak loni prodalo o 120 tisíc míň než v roce předchozím. Kina přitom o diváky soupeří stejnými zbraněmi jako v minulém století – titulem filmu a kvalitou reprodukce. Navíc se v Česku loni poprvé začalo promítat v takzvaném čtvrtém rozměru. V kině se už nehýbou jen předměty na plátně, ale i sedačky v hledišti. „To jsou ty poslední věci, které ještě doma na notebooku vidět nemůžete,“ doplnil filmový publicista Tomáš Baldýnský.

Kina netáhnou, pouze na „trháky“ by se potřebovala nafouknout (zdroj: ČT24)

Klubová kina musí diváky nalákat jinak. Návštěvníci ocení filmové lahůdky, nekonformní a pohodové prostředí a maminky s dětmi třeba promítání pro děti. Stejně jako dřív i dnes přinášejí největší tržby zahraniční snímky.

Jedním z nejúspěšnějších filmů závěru roku je například koprodukční film České televize Křídla Vánoc. Vidělo ho přes čtvrt milionu lidí.