Prodala se loni jedna miliarda smartphonů? Analytici se neshodnou

Peking – Na celém světě se v loňském roce prodalo 1,004 miliardy kusů chytrých telefonů, o téměř 39 procent víc než v roce 2012. Odbyt tak podle analytické společnosti IDC poprvé překonal hranici jedné miliardy kusů. Společnost Strategy Analytics naopak tvrdí, že k překročení jedné miliardy nedošlo, globální dodávky smartphonů v minulém roce vyčíslila na 990 milionů přístrojů. V čem se obě firmy shodují, je pokles tržního podílu Applu a posilování Samsungu.

Jak spočítali analytici IDC, nezvyšuje se pouze počet prodaných kusů chytrých telefonů, ale i jejich podíl na celkovém počtu prodaných mobilů. V loňském roce se smartphony na celkových dodávkách podílely zhruba 55 procenty, o rok dřív přitom tento podíl jen o málo překročil 40 procent.

Jedničkou na trhu zůstal jihokorejský výrobce elektroniky Samsung, kterému podíl meziročně stoupl o procentní bod na 31,3 procenta. Konkurenčnímu Applu zůstala druhá příčka, když jeho tržní podíl podle IDC klesl z 18,7 procenta na 15,3 procenta.

Podíl žádného z ostatních výrobců, jako jsou Huawei Technologies Company, LG Electronics nebo čínská Lenovo Group, loni nepřesáhl pět procent.

Data společnosti Strategy Analytics ukázala jiné výsledky. Za celý uplynulý rok sice podle nich celosvětové dodávky chytrých telefonů stouply o 41 procent, miliardu ale nepřekročily – prodalo se „pouze“ 990 milionů smartphonů.

I výpočty Strategy Analytics nicméně potvrzují rozevírání nůžek mezi tržními podíly dvou největších rivalů v odvětví. Zatímco Samsungu stoupl tržní podíl z 30,4 na 32,2 procenta, Apple zůstal druhý s 15,5 procenty.

Tržní podíl Applu se možná už brzy přestane scvrkávat. Americký gigant totiž letos v lednu po šesti letech jednání vstoupil na čínský trh prostřednictvím největšího operátora na světě China Mobile, který má více než 760 milionů zákazníků (čtěte víc).

Ze studie rovněž vyplývá, že prudce rostl segment levnějších přístrojů, kterému dominují čínští výrobci. Jejich vliv na vývoj celého trhu tak neustále sílí. „V nejvyšším segmentu se asi Apple a Samsung nemusí konkurence tolik bát. O co jde, je možná ztráta pozic Samsungu na čínském trhu, kde je ale i přes obrovský nástup čínských výrobců stále jedničkou,“ poznamenal v rozhovoru pro ČT redaktor iDNES.cz Luděk Vokáč.

Vydáno pod