Česko v ochraně spotřebitelů propadá, pomůže směrnice EU?

Praha - Česko je v ochraně spotřebitelů v rámci EU mezi pěti nejhoršími. Domoci se při nákupu svých práv by přitom nejen Čechům měla pomoci evropská směrnice, která počítá s mimosoudním řešením sporů. Odpadnout by tak mohly dlouhé soudní tahanice, které spotřebitele většinou odradí od toho, aby si za svými právy stáli.

„Každý občan kteréhokoli členského státu má nárok na kvalitní služby a výrobky, na ochranu spotřebitele ve stejných standardech ve všech členských zemích EU,“ upozornila dnes v Senátu na semináři k tématu Alena Gajdůšková (ČSSD), místopředsedkyně horní komory. 

Podle europoslankyně Olgy Sehnalové (ČSSD), která se v Bruselu tématu ochrany spotřebitele věnuje, by například nemělo být možné, aby firmy měly v různých členských zemích různá záruční práva. „Cílem je zajistit v rámci jednotného trhu rovné podmínky pro společnosti i spotřebitele,“ řekla Sehnalová. 

Více o ochraně spotřebitelů v EU najdete ZDE

Česká republika je podle průzkumu Evropské komise v ochraně spotřebitelů na chvostu Evropské unie. Skončila na nelichotivém pátém místě od konce. I proto v Bruselu připravují směrnici, která by měla práva zákazníků lépe ochránit. Nová právní úprava umožní mimosoudní řešení sporů. Platit by mohla už od poloviny roku.  

Odpadnout by tak mohly dlouhé soudní procesy. „Délka a nákladnost soudních řízení v ČR často odradí spotřebitele od uplatňování jeho spotřebitelských práv,“ poznamenal totiž Lukáš Zelený z časopisu dTest. Mimosoudní řešení sporů přitom funguje už teď, je ale pro obchodníky zatím dobrovolné.