Česko - ráj podvodů a pančování pohonných hmot

Praha - Setkat se v Česku s pančovanou naftou není zdaleka ojedinělý jev. Prodejci do ní totiž přimíchávají minerální i jiné oleje, za které nemusí platit spotřební daň. Právě na to se tento týden při celorepublikové akci zaměřuje celní a finanční správa. A Česká televize byla u jedné z kontrol.

Podvodníci našli nový trik hned poté, co v prosinci zákon znemožnil šidit při prodeji nafty na DPH. Na černo a ve velkém pančuje palivo s oleji, které dovážejí z Polska. „Základový olej se dá použít v poměru 4:1. Tedy čtyři dílky základového oleje, jeden dílek nafty, a pak se to prodává jako nafta,“ vysvětluje daňový detektiv. 

Na pančování nedoplácí jen stát, ale i řidiči

Oleje jsou přitom osvobozené od daně a stát při takovém míchání přichází na litru paliva o 11 korun na spotřební dani a o 6 korun na DPH. Navíc poškozený není jen stát, tratí i řidiči. Po prvním natankování si ničeho nevšimnou, při těch dalších už můžou mít problém. Oprava pak může vyjít i na 70 tisíc. 

Marek Toman, autocentrum Kotlářka

„Vůz už tolik nejede, nerozstřikuje se nafta, neudělá to zápalnou směs, nebo vůz už ani nenastartuje. Dře a opotřebovává se čerpadlo a dochází k uvolnění kovových částic. Nakonec se zanese celý palivový systém.“

Ředěné palivo pak bez povolení prodávají pumpařům. Řidič kvalitu nafty sám nepozná, varovat ho ale může nižší cena. „Některé čerpací stanice mohou nakoupit od neregistrovaného distributora, čímž porušují zákon,“ uvádí Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). 

Jak už bylo zmíněno, oleje k pančování se k nám dovážejí z Polska. Zátah se proto zaměřil hlavně na severní hranice země. Největší kontrolní akce letošního roku se v celé republice zúčastnilo zhruba 170 pracovníků celní a finanční správy. A úspěch jim kromě hlídání cisteren s oleji přinesly i náhodné kontroly kamionů.  

Podvádělo se už na přelomu 19. a 20. století 

Podvody s benzinem a naftou šetří policie už od konce devatenáctého století - od doby, kdy se na cesty dostala první auta. Jenže dnes už nejde pouze o jednotlivé případy pančování, ale organizovaný zločin. Stát přichází jen na spotřební dani a DPH o miliardy korun.    

V dobách, kdy byl motorismus teprve v plenkách, už četníci vyšetřovali první případy pančování - podvodníci totiž do benzinu rádi přilévali líh. Tenkrát se však za jeden barel ropy platilo 70 amerických centů, teď je to 100 dolarů. 

V roce 1991 byl v tehdejším Československu nedostatek benzinu. Lidé si proto směli za cenu obvyklou koupit maximálně 25 litrů. Šlo v podstatě o přídělový systém, který nařídila vláda a který trval pouze měsíc. Lidé si pak do techničáku, kde měli 25 litrů od benzinky, připsali desetinnou čárku a jedničku a bylo z toho 12,5 litru a mohli tankovat dvakrát. 

Ten největší podvod ale přišel o pár let později. Do Česka začaly proudit cisterny s lehkým topným olejem, který obchodníci vydávali za motorovou naftu. Ani dnes ještě není konečná škoda jasná - koncem 90. let se ale jen na daních odhadovala na pět miliard korun. V této kauze navíc nešlo jen o peníze, řešily se i únosy a násilné smrti. 

A podvody s pohonnými hmotami trvají dodnes - přes případy krácení DPH až po přidávání olejů do nafty nebo přimíchávání lehkých uhlovodíků do benzinu. Normy nesplňují asi tři procenta odebraných vzorků paliva.

Vydáno pod