10 let Facebooku: Jak změnil podnikání i životy uživatelů?

Praha - Facebook, největší světová sociální síť, slaví deset let od svého založení. Každý den jej navštíví zhruba 700 milionů uživatelů. V Česku jejich počet stoupl na 4,2 milionu. Trendu sociálních sítí se už přizpůsobily jak firmy, tak i veřejné instituce jako školy či nemocnice. Přes nové možnosti komunikace a propagace ale Facebook nese i svá rizika, která si někteří uživatelé stále příliš neuvědomují. Jak za dobu své existence ovlivnil jejich životy a oblast marketingu?

Facebook jako marketingový a komunikační nástroj

Facebook dnes používá více než miliarda lidí po celém světě. V Česku se stal nejvyužívanější sociální sítí, za poslední rok se zvýšil počet jeho uživatelů zhruba o desetinu, a pracují s ním tak zhruba dvě třetiny české „internetové populace“. Za poslední roky narostl i počet tuzemských firem, které jej používají jako marketingový nástroj. „Sociální média jsou dnes důležitým nástrojem pro tzv. word of mouth komunikaci… Popularita sociálních médií stoupá u střední, ekonomicky aktivní populace a tím logicky roste i jejich význam,“ uvedl mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc.

Podle internetového publicisty Daniela Dočekala nejsou obecně sociální sítě prostředím, kde by uživatelé mohli vydělávat peníze. „Sociální sítě jsou marketingový nástroj, a proto se tam peníze naopak utrácejí,“ podotýká. Facebook ovšem začínají využívat i veřejné instituce, jako jsou například školy nebo nemocnice. Své stránky na něm má pražská Nemocnice Na Homolce, Nemocnice Na Bulovce, ale i ostravské fakultní nemocnice, nemocnice v Jihlavě, Šumperku či Mělníku. Přes Facebook hledají například dárce krve, informují o novinkách nebo lidem odpovídají na dotazy.

Profily uživatelů si procházejí i personalisté

Sociální sítě se čím dál častěji stávají i místem, kde zaměstnavatelé hledají informace o
potenciálním zaměstnanci. Dobře provedený profil na sociální síti může podle personalistů uchazeči pomoci, naopak profil plný nevhodných informací nebo fotek mu velmi pravděpodobně uškodí. Virtuální dojem tak pro personalisty bývá často rozhodující, což ale uživatelé stále podceňují. 

Více o tématu čtěte ZDE.

Ilustrační foto
Zdroj: ISIFA/Thinkstock/iStock

Rizika: Fotky malých dětí i špehování soukromých zpráv

Řada uživatelů si rovněž stále neuvědomuje rizika, která jsou se zveřejňováním informací o sobě a svých blízkých spojená. „Lidé by měli přemýšlet, co a s kým sdílí na internetu,“ říká IT specialista Michael Čejka s tím, že právě opatrnost je to, co většině uživatelů chybí. 

V dnešní době vyrůstá generace, která má na sociálních sítích záznam bez vlastního vědomí. Informace o nich totiž na sítě umisťují jejich rodiče, často dokonce i před jejich narozením. Neuvědomují si ale, že například fotky jejich malých dětí budou na síti i v době, kdy jejich dítě bude dospělé. „Pokud takovéto nedomyšlenosti dělají děti, (…) tak tomu rozumíme. Pokud to ale udělá dospělý, jde o přímé ohrožení dítěte,“ míní předsedkyně Nadace Naše dítě Zuzana Baudyšová. Případů obtěžování dětí na internetu přibývá. Za posledních pět let se počet volání na Linku bezpečí kvůli kyberšikaně zvýšil více než devětkrát. Také do Dětského krizového centra se dostává víc dětí, které po síti někdo vylákal ven a zneužíval je.

Daniel Dočekal, internetový publicista:

"Tady (na Facebooku), žádné soukromí neexistuje, to je jenom falešné zdání. Stejně tak, jako když si na svoji zeď pověsíte něco, co označíte jenom pro přátele, tak to vlastně neznamená vůbec nic."

Potížím kvůli narušování soukromí je navíc vystaven i Facebook samotný; ve Spojených státech čelí hromadné žalobě za to, že měl sledovat soukromé zprávy svých uživatelů. Takto získaná data pak firma údajně využívala k marketingovým účelům. Hromadnou žalobou na internetového giganta podali jeho dva uživatelé - Matthew Campbell z Arkansasu a Michael Hurley z Oregonu - a pro každého poškozeného uživatele ve Spojených státech požadují odškodné ve výši minimálně 10 tisíc dolarů (zhruba 200 000 korun). Facebook se však ohradil a obvinění označil jako nepodložená. Více čtěte ZDE.

Facebook čeká pád, předpovídá studie

Podle nedávno zveřejněné studie amerických výzkumníků z Princetonu má Zuckerbergova síť zřejmě nejlepší léta za sebou. Prudký nárůst zažila počátkem roku 2010, poté ale nastalo zpomalení, které je stále zřetelnější. „Facebook čeká prudký pokles v následujících letech. Už do prosince 2014 se smrskne o 20 procent ze své maximální velikosti,“ uvádí studie. Do roku 2017 podle ní ztratí celých 80 procent uživatelů. Také finanční ředitel Facebooku David Ebersman v průběhu posledního půl roku analytikům přiznal, že pozoruje pokles v počtu denních uživatelů sociální sítě, a to zejména mezi dospívajícími.

„Facebook je nejobecnější sociální síť. Oslovuje mladé i starší lidi. Pro jinou sociální síť bude velmi těžké získat takovou masu uživatelů. Facebook se nesnažil získat masu a to mu ji později umožnilo získat. Nabíral lidi postupně,“ upozornil Pavel Kasík, redaktor Technet.cz

Facebook v USA založil v roce 2004 Mark Zuckerberg. V současnosti jej každý měsíc využívá 1,23 miliardy lidí, z nichž 945 milionů se přihlašuje z mobilního telefonu či tabletu. Za Facebookem zaostávají další světoví hráči jako Twitter či LinkedIn. V Česku se stal výrazně nejvyužívanější sociální sítí, což platí i přesto, že obsahuje velké množství falešných nebo duplicitních účtů. Těch může být více než deset procent. Podle Dočekala totiž například v kategorii mezi 16 a 19 lety uvádí Facebook 580 tisíc uživatelů, celkový počet Čechů v tomto věku je přitom o 160 tisíc nižší.