Google se bojí pokuty, změní způsob vyhledávání

Brusel - Google upraví zobrazování výsledků vyhledávání, které znevýhodňovaly služby konkurence před jeho vlastními. Zavázal se k tomu, aby se vyhnul mnohamiliardové pokutě od Evropské komise. Té se nabídka internetového gigantu, jež by mohla ukončit tři roky trvající antimonopolní vyšetřování, zdá přiměřená. Podle eurokomisaře odpovědného za hospodářskou soutěž Joaquína Almunia se nyní k návrhu vyjádří stěžovatelé z řad konkurenčních firem a komise k jejich názoru přihlédne, než dospěje k definitivnímu rozhodnutí.

Google navrhuje, že vždy, když bude při specializovaném vyhledávání nabízet výsledky odkazující na jeho služby, ukáže na stejné úrovni také tři další nabídky služeb konkurenčních. Uživatelé tak budou mít možnost srovnat nabídku podporovanou Googlem a jiných vyhledávačů. Týká se to například vyhledávání hotelů, restaurací, letů či zboží, kdy Google nyní výrazněji zobrazuje výsledky vlastního vyhledávání před těmi, které by nabídly konkurenční specializované vyhledávače.

Firma také nabízí změny ve smlouvách, které jí fakticky zaručovaly exkluzivitu na dodávání internetové reklamy. Pokud se z návrhu stane závazek, bude v Evropě platit nejméně pět let a jeho dodržování má hlídat nezávislý orgán. Google by se tak vyhnul pokutě ve výši až pěti miliard dolarů (zhruba 100 miliard korun).

Předchozí návrhy společnosti, například výrazné grafické oddělování produktů Googlu, jež byly ve vyhledávání upřednostněny, smetl Almunia se stolu jako nedostačující. Zdůraznil, že jeho úkolem je chránit soutěž na trhu především k užitku zákazníků. Nejnovější návrh společnosti, dohodnutý po dlouhých a obtížných jednáních, podle něj řeší otázky, které Evropské komisi vadily. Nebrání přitom Googlu zlepšovat služby, ale dává uživatelům možnost skutečného výběru mezi různými, srovnatelnou formou představenými službami. „A tak Google i jeho rivalové budou moci a budou muset nadále inovovat a zlepšovat své nabídky,“ míní eurokomisař. 

Evropská komise začala Google vyšetřovat pro podezření, že manipuluje výsledky vyhledávání ve svůj prospěch a poškozuje tím konkurenty, v listopadu 2010 poté, co si stěžovala americká společnost Microsoft a řada menších evropských internetových firem. Právě Microsoft má s evropskými úředníky kvůli zneužívání dominantního postavení na trhu také vlasní zkušenosti.