Obchody budoucnosti? Ne hypermarkety, ale večerky

Praha - Éra výstavby velkých nákupních center na předměstích pomalu končí. Lidé chtějí nakupovat tady a teď. Obchodníci proto stále častěji otevírají malé prodejny přímo v ulicích měst. A nechávají je otevřené alespoň do 22 hodin. Večerek v Česku neustále přibývá, podle posledních údajů jich jsou už tři tisíce. I když je delší otevírací doba vykoupena vyšší cenou zboží, u zákazníků jsou velmi oblíbené.

Malé obchůdky s provozní dobou dlouho do noci jsou stále větší fenomén. Ukazuje to vůbec první studie, kterou o večerním prodeji zpracovala společnost Incoma, která se zabývá maloobchodním trhem. Večerek je v celé republice kolem tří tisíc, z toho necelé dva a půl tisíce vlastní podnikatelé původem z Vietnamu.

Večerky obvykle zavírají až ve 22 hodin, některé prodejny nadnárodních řetězců mají ale otevřeno třeba i do 11 večer. „Pro lidi, kteří bydlí v okolí, v těch panelácích, jsme taková poslední záchrana,“ říká vedoucí jedné z prodejen. Právě dlouhá otevírací doba a blízkost zákazníkům jsou hlavní výhody, které vyváží i vyšší cenu a menší výběr sortimentu.

Majitelé malých prodejen si pro zboží často sami jezdí do hypermarketů či velkoobchodů, kde se řadí mezi významné zákazníky. „Jejich podíl na našich tržbách z prodeje je zhruba třetinový,“ říká generální ředitel velkoobchodního řetězce Makro Axel Hluchy.

Vietnamský obchodník ve své prodejně
Zdroj: Miroslav Chaloupka/ČTK

Své zákazníky si ale večerní prodejny nacházejí i v menších městech a na vesnicích, kde v posledních letech obchody s potravinami a smíšeným zbožím po stovkách mizí. A o zákazníky nemají nouzi. „Je fajn, když si člověk může nakoupit, když potřebuje, když normální obchody jsou zavřené,“ pochvaluje si jeden z nakupujících.

Například v Polné na Vysočině jsou obchody, jež mají otevřeno 14 hodin denně, celkem tři, všechny patří vietnamských prodejcům. Za nemovitost nebo pronájem jsou totiž ochotni zaplatit víc a podle starosty Jindřicha Skočdopole jsou navíc pracovitější. „Nejsou zapojeni do jiných zájmů, takže maximálně využívají čas pro podnikání,“ poznamenal starosta. 

Objevují se ale také kritici večerek. Důvodem je fakt, že prodavači jen málokdy vydají zákazníkovi i daňový doklad. „Všeobecně v maloobchodě se platí daní málo nebo téměř vůbec,“ konstatuje Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Události o fenoménu zvaném večerky (zdroj: ČT24)