Prachař: Prioritou je napojení českých dálnic do Rakouska

Praha – Nový ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) chce co nejdřív napojit české silnice a dálnice na evropskou síť. Prioritně by se mělo jednat o dokončení dálnice D3 do Lince a rychlostní silnice R52 do Vídně. Plánuje taky zmodernizovat železniční uzly v Praze, Brně, Ostravě a Plzni. Nejakutnějším problémem je ale podle šéfa resortu dopravy výběr nového provozovatele Centrálního registru vozidel a řešení situace ve vedení Ředitelství silnic a dálnic.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) představil na tiskové konferenci novou organizační strukturu a priority svého úřadu. V oblasti výstavby silnic zmínil dvě témata. Hodlá prověřit projekt modernizace D1 s ohledem na čerpání evropských fondů. Ve spolupráci s kraji by pak rád dořešil nedokončené stavby. To by umožnilo napojit komunikace na evropskou síť, zejména na rakouskou po D3 (Praha – České Budějovice – Linec) a R52 (Brno – Vídeň). 

Další spolupráce s Eurovií? Podle Prachaře se ještě uvidí

Zároveň říká, že chce definitivně vyřešit spory se společností Eurovia kvůli zvlněné dálnici D47 u Ostravy. „Očekávám sebereflexi dodavatelů. Vady vznikly v záruční lhůtě,“ říká Prachař. Ministr navíc přitvrdil a řekl, že si neumí představit, že by stát spolupracoval na dalších projektech s někým, s kým se zároveň soudí. 

Ve výstavbě železnic považuje Prachař za nejdůležitější zahájení modernizace železničních uzlů v Praze, Brně, Ostravě a Plzni. Stranou by však nemělo zůstat ani dokončení III. a IV. železničního koridoru (z Prahy do Plzně a Chebu, resp. z Prahy do Českých Budějovic).

Vlakové nádraží
Zdroj: Tomáš Hájek/isifa/Lidové noviny

Ministr naopak nebude klást důraz na projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe. Dokud nebude známé jasné stanovisko Německa, zejména saské vlády, Rakouska a Slovenska, bylo by zahájení takto velkého projektu hazardem, domnívá se Prachař. Přednost má podle něj mít dobudování silniční a železniční sítě.

Nejaktuálnějším tématem bude podle Prachaře řešení situace kolem centrálního registru vozidel. „Víte, že můj předchůdce pan ministr Žák za sedm měsíců v úřadě nic podstatného v této záležitosti neprovedl. Řádné výběrové řízení na provozovatele centrálního registru vozidel nebylo vypsáno,“ konstatoval ministr, který prý požádá o součinnost při řešení tohoto problému vládu.

Podřízené organizace chceme finančně řídit

V nové organizační struktuře úřadu počítá Prachař se čtyřmi náměstky. Prvním náměstkem je Milan Feranec (ANO). Dále budou na ministerstvu působit třeba náměstek pro ekonomiku a controlling nebo náměstek pro infrastrukturu. „Považujeme to za důležité, protože jsme největší zadavatel veřejných zakázek,“ hájil zřízení posledně jmenované pozice Prachař.

Redaktor MF DNES Petr Holub nicméně považuje za důležitější to, jací lidé budou dosazeni do vedení klíčových podniků spadajících pod resort dopravy, jako jsou například Ředitelství silnic a dálnic či Správa železniční dopravní cesty.

První náměstek Feranec míní, že ministerstvo by mělo do budoucna tyto podřízené organizace finančně řídit – sestavovat jejich rozpočet, kontrolovat výdaje, auditovat smlouvy a outsourcing. „Tam, kde máme svoje lidi, si budeme práci zajišťovat sami. Outsourcovat budeme jen v nejnutnějších případech, kdy na to naši lidé nestačí,“ nastínil Feranec.

Na Ředitelství silnic a dálnic už Prachař stihl ustavit auditorský výbor, který začne pracovat od 10. února a nejpozději za dva měsíce by měl vybrat nové vedení. Do té doby povede organizaci současný ředitel Pavel Kočica, dosazený bývalým ministrem Žákem (čtěte víc).

„Není mojí vizí, že vyberu jednoho člověka do pozice generálního ředitele ŘSD, toho člověka tam budu jmenovat a nechám ten podnik fungovat dál. Pokud bych toto udělal, tak toho člověka – teď to berte jako odlehčení – druhý den veřejně popravím. To není o vybrání jednoho člověka, to je o vybrání týmu,“ zdůraznil Prachař.

K plánům nového ministra se vyjádřil i šéf Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. „Prvně si musí dát do pořádku personální věci na ministerstvu, protože genocida ministra Žáka byla tragédií,“ doporučil Hanák Prachařovi. A varoval před problémy, které by mohly výstavbu infrastruktury zbrzdit. „V letošním roce má dostatek prostředků – 71 miliard je neobvykle mnoho. Problémem je ale velmi špatná projektová příprava, vůbec neběží vykupování pozemků,“ postěžoval si předák českých průmyslníků.

Nový ministr dopravy rovněž uvedl, že podporuje transformaci ŘSD z příspěvkové organizace na státní podnik. To by ovšem mohlo podle redaktora MfD Holuba ohrozit budování infrastruktury. „Pokud se podnik začne nejdříve transformovat, tak všechny investiční plány budou muset jít na chvíli stranou, protože podnik bude mít dost starostí sám se sebou. To mi nepřijde úplně šťastné,“ řekl Holub.

Ve výčtu plánovaných staveb nového ministra mu navíc některé projekty chyběly. „Potřebovali bychom ještě dokončit dálnici D8 a rychlostní silnici R35 – a o tom pan ministr nic neříkal,“ upozornil Holub.

Na vrácení nedávno odvolané Miloslavy Pošvářové do úseku kontroly kvality staveb v ŘSD tentokrát řeč nepřišla. Ministr Prachař ale už dříve řekl, že s Pošvářovou počítá, stejně jako s odvoláním nynějšího šéfa firmy Kočici (čtěte víc).