Změnu operátora už nedoprovází astronomické pokuty

Praha – Vysoké pokuty za změnu mobilního operátora jsou ode dneška minulostí, klesnou totiž na pětinu. Nyní tak zákazníci platí za předčasné ukončení smlouvy právě 20 procent součtu zbývajících paušálů. Český telekomunikační úřad ale tvrdí, že nižší sankce měly společnosti účtovat už před půl rokem, a prověřuje kvůli tomu stížnosti desítek klientů.

Od chvíle, kdy se operátoři poprvé začali přetahovat o zákazníky, se změnily telefony, SIM karty i telekomunikační společnosti. Ovšem po celých dvacet let se nezměnily smlouvy, které zákazníka nutí platit operátorovi i poté, co od něj odejde. O tom se loni přesvědčil také Jan Škopek: „Chtěl jsem přejít k jinému operátorovi, ale u stávajícího mám smlouvu ještě na rok a vyplývala by mi sankce 10 tisíc korun.“

Miloš Borovička, právní poradce dTestu, pro ČT24 dříve prohlásil:

„Samozřejmě pokud se zavazujeme být s operátorem ve vztahu nějakou dobu, je v pořádku, že tu dobu zůstaneme. Nicméně naši operátoři mají opravdu vysoké smluvní pokuty za to, když lidé chtějí ukončit smlouvu nebo přejít k někomu jinému.“

Nyní přitom za předčasné zrušení smlouvy zaplatí jen pětinu, tedy dva tisíce. Podle Českého telekomunikačního úřadu ale měli dát operátoři zákazníkům výhodnější podmínky už loni v létě. „K 8. únoru musejí mít smluvní podmínky v souladu se zákonem. Naproti tomu postupovat podle dané novely musejí už od osmého srpna,“ upozorňuje mluvčí ČTÚ Martin Drtina. 

Půl roku statusu quo?

Úřadu si proto už od srpna stěžují desítky lidí, po kterých operátoři chtěli celý zbytek paušálních plateb. ČTÚ teď řeší, zda a jak bude provinilé firmy pokutovat. Navíc chce ihned zkontrolovat, jak se operátoři se zákonem vypořádají teď. 

Události: Změna operátorů už bez pokut (zdroj: ČT24)

„Bude strašně záležet na tom, jak to budou aplikovat v praxi, jestli to skutečně bude ta pětina, co si zákazník myslí, nebo to bude nějaký jejich zvláštní výpočet,“ dodává pak Jan Klesla, redaktor Hospodářských novin. Na to odpovídá mluvčí společnosti Vodafone Markéta Kuklová: „Penalizaci vypočítáváme jako jednu pětinu minimálního plnění zbývajícího do oficiálního vypršení termínu smlouvy.“

Podobně o změnách hovoří také T-Mobile a Telefónica. A žádný z operátorů už nebude smět prodlužovat smlouvy automaticky, bez upozornění, jako tomu bylo například v roce 1995. Ovšem pro dotované telefony mají platit stejná pravidla jako v minulosti. Tudíž při předčasném ukončení smlouvy musí zákazník cenu přístroje operátorovi doplatit. 

Za vším stojí úspěch tzv. Husákovy novely 

  • Opatření vzešlo z novely zákona o elektronických komunikacích, mezi veřejností známé jako „Husákova novela“ (či přímo Lex Husák), kterou prezident podepsal už v červenci. Vznikla jako poslanecký návrh skupiny poslanců vedené Janem Husákem (TOP 09). 
  • T-Mobile už avizoval, že nové smlouvy zavedl 26. ledna.
  • Telefónica a Vodafone mění podmínky zákaznických smluv právě dnes.
  • Vedle nižších sankcí a snadnějšího zrušení odstraňuje novela z operátorských smluv i další problematická místa, například automatické prodloužení smlouvy bez vědomí zákazníka nebo uzavírání smlouvy po telefonu, kdy zákazník nedostane do ruky žádné potvrzení o obsahu smluveného závazku.
  • Podle ČTÚ přitom operátoři měli účtovat nižší pokuty již v srpnu, kdy začala novela telekomunikačního zákona platit.
  • Šestiměsíční odklad podle regulátora platil jen na změnu znění smluv, a nikoliv na pokuty.
  • Mobilní operátoři mají okolo 14 milionů aktivních zákazníků. Přibližně 600 tisíc až 700 tisíc klientů mají virtuální operátoři, kteří v jejich sítích působí.