Vrátí prestižní automobilky ADAC ocenění? Punc serióznosti se vytrácí

Berlín - Mezi německými motoristy to vře. Příčinou je nejnovější podezření z manipulace výsledky v rámci soutěže o nejoblíbenější německé auto. Za vším stojí autoklub ADAC. Pokud se potvrdí, že autoklub měnil umístění jednotlivých vozů, bude to další hřebíček do jeho již tak velmi pošramocené pověsti. Deklarovaný punc kvality a serióznosti byl již několikrát pod ostrou kritikou. Největší německé automobilky Volkswagen, BMW a Daimler pohrozily vrácením všech cen získaných v anketě.

Pokud se potvrdí nová podezření, hrozí vrácení ocenění od velkých německých automobilových značek. Podle německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung už dříve reputaci největšího autoklubu v Německu a v Evropě poškodilo doznání k navyšováním počtu hlasů v anketě a zprávy o zneužívání záchranných vrtulníků a letadel čelními představiteli ADAC pro soukromé účely.

Zmanipulované výsledky?

  • V letošní anketě měl „pětkový“ model od BMW skončit na sedmém místě, ve zveřejněných výsledcích se ale objevil na místě pátém.
  • Vůz Volkswagen Tiguan, který ve skutečnosti pátou příčku obsadil, z výsledkové listiny úplně vypadl.

ADAC se přitom při provalení skandálu s úpravami výsledků ankety dušoval, že jeho bývalý komunikační šéf pouze navyšoval počty došlých hlasů, aby zvýšil prestiž cen, pořadí v hlasování ale prý neovlivňoval.

Autoklub ADAC
Zdroj: ČTK/AP/DPA/Ralf Hirschberger

Jestli se podezření potvrdí, ztratí hodocení ADAC důvěryhodnost

„Pokud se tato podezření potvrdí, vrátíme všechny Žluté anděly,“ potvrdil deníku Bild mluvčí BMW.

„Pokud je to pravda, pošleme ADAC celý náklad cen zpátky,“ citoval Bild mluvčího Volkswagenu.

Automobilka Daimler k tomu dodala, že v případě potvrzení manipulací s umístěním ztratí ceny od ADAC veškerou hodnotu.

Poslední rána, tak by se dala specifikovat momentální kauza. Dříve vysoce respektovaný autoklub s necelými 19 miliony členů nyní rapidně ztrácí na důvěryhodnosti.

Problémem jsou i minulé kauzy:

Čelní představitelé autoklubu využívali k soukromým účelům letecké dopravní prostředky ADAC. Jeho prezident Peter Meyer využíval záchranný vrtulník autoklubu ke služebním cestám - vrtulníkem se nechal dopravovat i domů, což předtím popíral. Jedna z vysoce postavených manažerek ADAC využila záchranářské letadlo ADAC k tomu, aby svého syna a jeho kamaráda dovezlo na dovolenou v egyptském Šarm-aš-Šajchu, když zmeškali běžnou linku.

Po podezření z manipulace se autoklub odhodlal k vytvoření 10bodového plánu ohlášených reforem. Měla by být zřízena pozice Chief Compliance Officers (CCO), jejíž zástupce se bude věnovat dodržování kodexu chování a bude trestat možné prohřešky.