Praha - Kozí farmy zažívají v Česku boom. Jen za posledních pět let stoupla produkce kozího mléka skoro o 400 tisíc litrů na milion a 700 tisíc. O kozí produkty české výroby je zájem i v zahraničí – rodinné farmy se tak rozrůstají do velkochovů. S větší poptávkou ale roste i cena.
Česko - ráj kozích farem
Velké oblibě se těší především kozí sýr. Vyrobit ho trvá farmáři zhruba čtyři hodiny, dalších šestnáct hodin ale musí zrát. Cena se pak odvíjí právě od doby zrání a druhu sýru. „Cena postupně roste, začínala někde kolem 150 korun za kilogram sýra, v současné době je, dá se říci, dvojnásobná,“ říká Vít Mareš ze Svazu chovatelů ovcí a koz.
Kromě sýru farmáři prodávají kozí jogurt, kefír i samotné mléko. I přes vyšší cenu je o produkty velký zájem. Menším prodejcům pomohly hlavně farmářské trhy - jen za poslední dva roky je jich třikrát více.
Farmářům se ale otvírají i nové cesty. Například soběslavská firma Goldim vyrábí kozí kojeneckou výživu. Kromě mléčných kaší a doplňků stravy dělají také výrobky pro diabetiky. Většinu produkce vyvážejí do zahraničí. „Zvuk českých potravin je daleko lepší v zemích třetího světa, z toho důvodu se orientujeme pouze na tento segment,“ podotýká majitelka firmy Hana Poskočilová.
A z kozího mléka se vyrábí i kosmetika. Novinkou na českém trhu je také kozí kolostrum. „Jedná se vlastně o první mléčný výměšek po narození kůzlat. Tato látka je velmi bohatá na faktory ovlivňující imunitu,“ vysvětluje manažerka kosmetické firmy Capri.
I podle lékařů je kozí mléko zdravé. Pomáhá léčit třeba atopický ekzém nebo lupénku.