Potvrzeno: Peugeot zachrání investor z Číny

Paříž - Peugeot či Citroën jako čistě francouzské značky? Dnes tomu tak již oficiálně není. Ztrátová automobilka PSA Peugeot Citroën potvrdila dohodu o vstupu čínského investora. Automobilka Dongfeng Motor navýší kapitál společnosti o 800 milionů eur a získá 14procentní podíl ve společnosti. Francouzskému výrobci pomůže expandovat na asijské trhy. Zatímco PSA chce udržet pracovní místa a výrobu, zájmy čínské firmy jsou odlišné – západní technologie a odbytiště.

Dohoda potvrzena

Dohoda o kapitálovém propojení s čínskou automobilkou Dongfeng Motor Group je potvrzená. Čínský investor za 14procentní podíl v PSA zaplatí 800 milionů eur. Stejnou investici uskuteční také francouzská vláda. Firma plánuje navýšit kapitál celkem o tři miliardy eur (82 miliard korun).

Zbytek emise by měli koupit s výraznou slevou stávající akcionáři, včetně rodiny Peugeotů, která firmu ovládá od jejího vzniku před dvěma staletími. Ta v pondělí schválila plán kapitálového navýšení, jež ji zbaví vedoucí pozice ve firmě a zůstane jí stejný podíl jako státu a firmě Dongfeng.

Automobilka se nyní snaží snížit svou závislost na Evropě, kde automobilový trh těžce zasáhla úvěrová krize. PSA potřebuje finanční injekci, aby se udržela nad vodou. Francouzská automobilka loni snížila čistou ztrátu na 2,3 miliardy eur (asi 63 miliard korun) z pěti miliard eur v předchozím roce.

Číňané si jdou pro evropské technologie, Francouzi potřebují odbytiště

Očekává se, že spojení firem povede k expanzi na trhy v jihovýchodní Asii. Již nyní mají Peugeot a Dongfeng tři závody v Číně a do roku 2015 plánují zvětšit kapacitu o dvě třetiny.

Zatímco Dongfeng se chce soustředit na západní trhy a technologie, PSA chce především chránit pracovní místa a ponechat automobilku v rukou Francie. Nicméně s tím, že její pozice bude stabilněší než nyní.

Reakce analytiků? Věsměs negativní

Obchod byl zpochybňován některými analytiky i investory, kteří by dali přednost prodeji některých divizí společnosti.

  • „Pro PSA by bylo nakonec lepší, kdyby se čínskému obchodu vyhnul. Vidíme v tom Pyrrhovo vítězství. Dohoda se společností Dongfeng uzavře strategické možnosti společnosti. Řízení automobilky Francií a čínskou společností jen těžko povede k větší efektivnosti, konkurenceschopnosti a růstu,“ uvedl analytik Max Warburton z Bernstein Research.
  • „Pořád tomu obchodu nerozumím. Tři hlavní akcionáři (PSA, Francie, Dongfeng) budou mít úplně opačné názory a bude zde riziko konfliktu,“ doplnil Florent Couvreur, analytik CM-CIC Securities.

PSA – po německém Volkswagenu druhý největší výrobce aut na kontinentu – patří mezi podniky, na které měl kolaps evropského automobilového trhu největší dopad. Evropa se na celkovém odbytu PSA podílí více než polovinou.

V roce 2012 utrpěla skupina PSA Peugeot Citroën historicky nejvyšší ztrátu 5 miliard eur (čtěte víc).