Změny ve vedení drah vrcholí, Kurucz se stal ředitelem

Praha – Šéfem Českých drah (ČD) se stal náměstek pro ekonomiku a techniku Daniel Kurucz, a nahradil tak dosavadního ředitele Dalibora Zeleného. Na svém prvním zasedání o tom podle očekávání rozhodlo nové představenstvo firmy. Do jeho čela Kurucz usedl už včera, kdy dozorčí rada složení představenstva obměnila. V minulosti Kurucz vedl jeden z klíčových podniků koncernu Agrofert předsedy hnutí ANO Andreje Babiše.

Dozorčí rada Českých drah včera odvolala představenstvo včetně Dalibora Zeleného (čtěte víc). Zelený nicméně zůstal ještě o den déle v pozici generálního ředitele, o jeho nahrazení Danielem Kuruczem se rozhodlo až dnes. Zelený podle Kurucze uvedl, že si nedokáže představit další působení ve skupině Českých drah.

Do představenstva národního dopravce byli jmenováni také současný náměstek pro osobní dopravu Michal Štěpán a Pavel Krtek, který se stal náměstkem pro ekonomiku. Mezi členy představenstva naopak skončil Karel Otava. Podle ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) budou hlavními úkoly nového managementu ekonomické posílení společnosti, zlepšení kontrolních mechanismů a rozvoj osobní dopravy.

Kdo je Daniel Kurucz, nový ředitel ČD?

Do Českých drah přišel v květnu loňského roku (ještě za bývalého vedení v čele s Petrem Žaludou) jako výkonný ředitel pro provoz a techniku. Po výměně vedení a nástupu Dalibora Zeleného pod něj připadla ještě ekonomika.

Pětačtyřicetiletý Kurucz vedl od roku 2011 divizi speciální chemie v Agrofertu, zasedal v jeho představenstvu a vedl též Synthesii. Z čela chemičky odešel nečekaně rychle v březnu 2013, podle obou stran po vzájemné dohodě. O tom, že se stane šéfem Českých drah, se spekulovalo od té doby, co na ministerstvu dopravy usedl nový ministr Antonín Prachař z hnutí ANO (čtěte víc).

Nový ředitel chce v nejbližší době připravit prodej železničních stanic a nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). K tomu je však potřeba souhlas ministerstva dopravy, který ještě dráhy nezískaly. „Postupujeme tak, aby veškeré záležitosti byly hotovy do poloviny roku 2014,“ uvedl Kurucz. Bez prodeje nádraží prý jen stěží sníží železniční dopravce svou vysokou zadluženost.

Kurucz též avizoval, že plánuje snížit náklady zhruba o 200 milionů korun. „Máme připravený i plán propouštění v rámci úprav nového grafikonu, ale nejde určitě o stovky lidí,“ ujistil čerstvě jmenovaný ředitel.

Střednědobě hodlá Kurucz vytvořit strategii celé skupiny ČD, tedy i ČD Cargo, zajistit stabilitu financování a učinit strategické rozhodnutí, jaká bude budoucnost jednotlivých firem ČD. „Je třeba vytvořit strategii opravárenství a vytvořit obchodní plán pro všechny firmy. Je také potřeba zvýšit konkurenceschopnost ČD,“ upřesnil nově zvolený ředitel. V souvislosti se ztrátovým dopravcem ČD Cargo dodal, že neplánuje změnu managementu.

„Je tady určitý požadavek od akcionáře, kterým je v tomto případě stát, aby firma byla řízena standardně, co se týče finančního řízení. Jako se řídí jiné korporace,“ přidal se ke Kuruczovi náměstek pro ekonomiku Pavel Krtek.

Kdo je Dalibor Zelený, končící ředitel ČD?

Do čela drah nastoupil v červenci 2013 poté, co tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák vyměnil management včetně dlouholetého ředitele Petra Žaludy. Žák mu vyčítal příliš vysoké zadlužení podniku (čtěte víc). Zelený nicméně vedl ČD už dříve v době opoziční smlouvy.

Mezi jedno z prvních rozhodnutí, která ve funkci učinil, bylo zrušení plánovaného nákupu osmi vlakových souprav Railjet od společnosti Siemens za 2,8 miliardy korun. Ty měly doplnit sedm souprav, které objednalo předchozí vedení (čtěte víc).

V polovině prosince 2013 konstatovala dozorčí rada ČD, že je se Zeleného prací spokojena a za předchozích pět měsíců mu přiznala odměny tři čtvrtě milionu korun. Zároveň mu však odmítla prodloužit manažerskou smlouvu (čtěte víc).

Státní firma České dráhy je dominantním osobním železničním přepravcem v Česku. Prostřednictvím dceřiné společnosti ČD Cargo podniká také v nákladní dopravě. Předloni skupina České dráhy vykázala ztrátu 1,6 miliardy korun po zisku 491 milionů v roce 2011, což bylo způsobeno hlavně dvoumiliardovou ztrátou ČD Cargo (čtěte víc). Hospodářské výsledky za loňský rok firma zatím nezveřejnila.

České dráhy mají téměř 15 700 zaměstnanců. Do Skupiny ČD patří kromě mateřské společnosti také dceřiné firmy ČD Cargo (přeprava nákladu), Výzkumný ústav železniční, ČD Reality, společnost DPOV (opravy a modernizace železničních vozidel) nebo ČD-Telematika (služby v oblasti telekomunikací a informatiky).