Pošta stahuje z prodeje cigarety, vadily veřejnosti i poslancům

Praha – Na pobočkách České pošty končí prodej cigaret. Lidé si je nebudou moci koupit již od poloviny příštího týdne. Pošta se k tomuto kroku uchýlila poté, co byla částí veřejnosti i ze strany některých poslanců v čele s premiérem Bohuslavem Sobotkou kritizována za jejich prodej. Původně chtěla pošta tabákové výrobky nabízet jako doplňkové zboží, aby zvýšila svoje příjmy. „Jakožto instituce, která si je vědoma své výrazné sociální role a z toho plynoucích důsledků, jsme upustili od tohoto prodeje,“ vysvětlila mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Česká pošta je podle svého ředitele Petra Zatloukala státní podnik, který není příjemcem žádných dotací ze státního rozpočtu a musí si na sebe vydělat. Právě doplňkový prodej přináší firmě další finance. Cigarety od letošního roku nabízelo 600 z 3 100. „V loňském roce byl pilotní prodej, bylo v něm zařazeno 40 pošt a v té době jsme neměli negativní reakce veřejnosti. Proto jsme se také rozhodli ten prodej od letošního roku rozšířit,“ podotkla Selicharová.

Podle ní ale nebylo úmyslem poškodit zdraví občanů. Dodala také, že cigarety nebyly roznášeny poštovními doručovateli, jak se objevilo v médiích. „Naši doručovatelé neměli za úkol cigarety nosit. Cigarety nebyly zahrnuty do doručovací sítě. Opravdu se prodávaly pouze na našich pobočkách,“ vysvětlila.

Zatloukal navíc tvrdí, že podnik má jako největší zaměstnavatel v zemi i velkou sociální odpovědnost, z které plyne snaha zabránit masivnímu propouštění. „Jen mzdové náklady, které tvoří 70 procent z celkových nákladů společnosti, převyšují měsíčně jednu miliardu korun plus další bonusy, které jsou poskytovány v souladu s platnou kolektivní smlouvou,“ konstatoval.

Pošta plánuje novou strategii prodeje doplňkového zboží

Jen loni tvořil doplňkový prodej asi 400 milionů korun tržeb, což představovalo čistý zisk 120 milionů Kč. Tržby ze zboží kryjí tak náklady například i na rozsáhlou pobočkovou síť, kterou  Česká pošta disponuje. Firma nyní pracuje na strategii prodeje zboží na poštách. Zúžené portfolio bude především zaměřeno na prodej časopisů, novin, papírenského zboží, jako jsou  obálky, kartonové obaly, známky a zboží telekomunikačních operátorů. V plánu má budování dalších PostShopů.