V bance jako v pokojíčku - osobní kontakt prodává

Praha - V boji o zákazníka banky mění strategii. Začínají sázet na přímý kontakt s klientem a zřizují proto nové pobočky. Za poslední rok jich přibyly zhruba dvě desítky. Banky se v nich snaží navodit méně formální atmosféru, a nové prostory tak často připomínají spíš kavárnu nebo obývací pokoj.

Události: Banky chtějí klienty nalákat na útulné pobočky (zdroj: ČT24)

Jen v roce 2012 banky v celé Evropě zrušily asi 5500 poboček, jejich počet tak klesl zhruba o 2,5 procenta. I tak jich v EU bylo loni skoro 220 tisíc. V některých zemích střední a východní Evropy se ale počet poboček naopak zvyšuje. V Česku například za poslední rok přibyly asi dvě desítky poboček. 

„Česká mentalita je stále ještě uzpůsobená tomu, aby klienti potkávali bankéře tváří v tvář,“ říká mluvčí ústavu Equa bank Markéta Dvořáčková. Místo za přepážkou sedí úředníci čím dál častěji s klientem u stolku. Hlavně nové menší banky, ale už i velké finanční domy sázejí na vzdušnější prostor a pohodlí zákazníků. A k jednání nabízejí třeba kávu. Přestože je provoz poboček drahý, banky už teď odhadují, že pro ně budou výhodné - kvůli osobnímu kontaktu s klientem. 

„Banky se snažily klienty z poboček lidově řečeno vyštvat například vysokými poplatky za transakce uskutečněné na pobočkách. Poté ale zjistily, že pokud klient na pobočku nepřijde, mají horší možnost prodat mu další produkty,“ vysvětluje šéfredaktor serveru Investujeme.cz Petr Zámečník. Z poboček se tak stávají hlavně poradní místa. Pro radu si tam podle průzkumů chodí každý druhý klient.