Dopis slibující balík – nová taktika „šmejdů“, jak vylákat ze seniorů peníze

Praha - Podvodníci, kteří se snaží obohatit na seniorech, vsadili na novou taktiku. V dopisech penzisty informují o balíku, který je na cestě, předem je ale nutné neobjednanou dobírku uhradit. Policie v takových případech radí - nic nepodepisovat a rozhodně nikam peníze neposílat.

Pan Alois Nábělek z Vysokého Mýta ve schránce našel žlutý formulář, který mu sděloval, že na něj čeká jakýsi balík, za který musí ale dopředu zaplatit. Senior si přitom vůbec nic neobjednal. „Chtěli, abych jim poslal 500 korun a ještě poštovné 70 korun,“ popisuje pan Nábělek. 

Peníze měl podle podvodného dokumentu poslat v obálce na P.O. BOX firmy Pošta Servis. Firma má podle obchodního rejstříku sídlit v ulici na pražském Žižkově. Neuvádí ale číslo popisné. Štáb ČT proto prošel celou ulici, firmu Pošta Servis ale nenašel. 

Česká pošta upozorňuje, že nemá s podvodnými zásilkami nic společného. „Podle toho, jak případ popisujete, tak se to nedá nazvat jinak než pořádnou levárnou,“ okomentoval to mluvčí České pošty Ivo Mravinac. 

Firma budí podezření už při samotném pohledu do obchodního rejstříku. Na stejné adrese má fungovat ještě jakási astrologická poradna. Další firma se stejným šéfem pro změnu sídlí na Praze 4. Ani další společnost údajného lucemburského jednatele ale nebyla na daném místě k nalezení. 

Podvodníci si hledají nové taktiky, jak oklamat seniory možná i proto, že od ledna platí novela zákona, která jim má zabránit, aby na předváděcích akcích na staré lidi tlačili, aby nakoupili zboží. Na agresivní nátlak prodejců upozornil dokument Silvie Dymákové Šmejdi, na jehož produkci se podílela i ČT (celý dokument můžete zhlédnout zde)

Od ledna ale musí podnikatelé každou pořádanou předváděcí prodejní akci nahlásit České obchodní inspekci, a to 10 dnů před jejím konáním. Nahlásit musí adresu a místo konání, datum, časový harmonogram i co se bude prodávat. Kdo by se této povinnosti vyhnul, může dostat až pětimilionovou pokutu. Inspektoři díky tomu mají lepší přehled, kde se jaká akce koná. 

Některé firmy se ale zákon snaží obejít i tím, že předváděcí akce pořádají v zahraničí - mimo země Evropské unie, nebo tím, že zboží nabízejí zákazníkům přímo u nich doma. Tam se často dostanou pod záminkou falešné výhry - i ta ale bývá podmíněna nákupem.