Místo 45 litrů 55 - nádrže některých aut se zdají bezedné

Praha - Natankovat víc paliva, než kolik udává nádrž vozu, není v Česku žádný problém. Jenže přibývá lidí, kteří za litry navíc nechtějí platit. Obávají se, že jde o nový trik pumpařů. Majitelé pump se ale brání oficiální certifikací a ukazují, že oni nešidí. O kolik litrů je možné nádrž vozu přeplnit a jaká rizika při tom hrozí? Náš štáb to vyzkoušel.

Víc benzinu než je zdrávo? Přetankovaná nádrž může řidiči zatopit (zdroj: ČT24)

Až 17 litrů benzinu navíc se dá do nádrží některých aut načerpat přes limit oficiálně udávaný výrobcem. Donedávna to řidičům nevadilo, ale tváří v tvář zdražování benzinu začali být obezřetnější. „Odmítají zaplatit a jejich agresivita stoupá. Stížností za posledních pět let přibylo asi o dvacet procent,“ uvádí Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Počet litrů, které se do nádrže skutečně vešly, si řidiči na pumpách sami jen stěží ověří. Dokáže to ale speciální laboratoř. Jen loni zkontrolovala 123 stojanů a všechny byly v normě. Jestli tankují u prověřené pumpy, si teď řidiči mohou lehce ověřit. Ke snadné identifikaci poctivých pump slouží pečeť a certifikační samolepka přímo na stojanu.

I s ní ale může zákazník nádrž přetankovat, a to v případě, že ignoruje automatické vypnutí pistole. Po něm sice palivo teče dál, už se ale plní bezpečnostní rezerva vozu. A to je nebezpečné. „Teplota pohonných hmot, které tankujeme, bývá někde okolo deseti stupňů. Když pak přetankujeme nádrž a auto odstavíme někam na sluníčko, benzin nebo nafta se roztáhnou,“ varoval automobilový expert Petr Jansa. Ve třicetistupňovém vedru tak mohou z nádrže vytéct dva až tři litry paliva. K požáru, který dokáže zničit celé auto a někdy i ta okolní, pak stačí málo.

Certifikační nálepka označující prověřenou benzinku
Zdroj: ČT24