Bulhaři chtějí z automobilového průmyslu „urvat“, co se dá

Sofie - Bulharsko se chce stát další automobilovou zemí Evropy. Inspiruje se cestou, kterou šlo třeba Česko nebo Polsko. V posledních době do země přišlo několik menších výrobců autodílů a celkový export oboru se za uplynulých pět let zdvojnásobil na miliardu eur. Lákadlem jsou nízké daně a levné pozemky - centrem by mohlo být město Rús.

Severobulharské město Rús zažilo svou nejlepší éru na konci 19. století. Tehdy si bohatý přístav na Dunaji vysloužil přezdívku Malá Vídeň - o sto let později chce na tehdejší úspěch navázat. Hlavní investorský bonus je poloha - přes řeku Rumunsko a daleko to není ani do rychle rostoucího Turecka. I proto se tu zahraniční investoři začínají zabydlovat.

„Myslím, že dřív hodně investorů odrazovala taková negativní pověst Bulharska. Mělo problémy s korupcí, ale dost se to zlepšilo a firem jako my tady přibývá. Vidíme, že místní automobilový trh trvale roste,“ říká ředitel filipínské společnosti IMI Eric de Candido. 

V posledních letech přibyl firem z automobilového průmyslu zhruba tucet. Bulharsko jim totiž nabízí levnou bránu do Evropy a navíc stát nešetří investičními pobídkami. Firmy láká třeba na pozemky pod tržní cenou nebo vrácení sociálních plateb za zaměstnance až za tři roky.

Bulharsko vyhlíží automobilové investice (zdroj: ČT24)

„Celková daňová zátěž pro firmy je jedna z nejnižších v Evropské unii, navíc jsme schopni investorům nabídnout různé další bonusy a snažíme se jim vyjít vstříc,“ potvrdil snahu státu Konstantin Djatev, výkonný ředitel investiční agentury.

Vládě se ale zatím nedaří splnit dlouhodobě vysněný cíl - přilákat do země velkého světového výrobce. Pro velké hráče Bulharsko podle analytiků zatím nenabízí dostatečně kvalitní infrastrukturu a navíc je odrazuje i přebujelá byrokracie.

Vydáno pod