Bulhaři chtějí z automobilového průmyslu „urvat“, co se dá

Sofie - Bulharsko se chce stát další automobilovou zemí Evropy. Inspiruje se cestou, kterou šlo třeba Česko nebo Polsko. V posledních době do země přišlo několik menších výrobců autodílů a celkový export oboru se za uplynulých pět let zdvojnásobil na miliardu eur. Lákadlem jsou nízké daně a levné pozemky - centrem by mohlo být město Rús.

Severobulharské město Rús zažilo svou nejlepší éru na konci 19. století. Tehdy si bohatý přístav na Dunaji vysloužil přezdívku Malá Vídeň - o sto let později chce na tehdejší úspěch navázat. Hlavní investorský bonus je poloha - přes řeku Rumunsko a daleko to není ani do rychle rostoucího Turecka. I proto se tu zahraniční investoři začínají zabydlovat.

„Myslím, že dřív hodně investorů odrazovala taková negativní pověst Bulharska. Mělo problémy s korupcí, ale dost se to zlepšilo a firem jako my tady přibývá. Vidíme, že místní automobilový trh trvale roste,“ říká ředitel filipínské společnosti IMI Eric de Candido. 

V posledních letech přibyl firem z automobilového průmyslu zhruba tucet. Bulharsko jim totiž nabízí levnou bránu do Evropy a navíc stát nešetří investičními pobídkami. Firmy láká třeba na pozemky pod tržní cenou nebo vrácení sociálních plateb za zaměstnance až za tři roky.

Video Bulharsko vyhlíží automobilové investice
video

Bulharsko vyhlíží automobilové investice

„Celková daňová zátěž pro firmy je jedna z nejnižších v Evropské unii, navíc jsme schopni investorům nabídnout různé další bonusy a snažíme se jim vyjít vstříc,“ potvrdil snahu státu Konstantin Djatev, výkonný ředitel investiční agentury.


Vládě se ale zatím nedaří splnit dlouhodobě vysněný cíl - přilákat do země velkého světového výrobce. Pro velké hráče Bulharsko podle analytiků zatím nenabízí dostatečně kvalitní infrastrukturu a navíc je odrazuje i přebujelá byrokracie.