Nejlepší podmínky za tři roky - podniky věří v oživení ekonomiky

Praha – Většině malých a středních firem se po letech ekonomické krize prý konečně začíná více dařit. Jejich ekonomická situace je nejpříznivější od září 2011, ukazuje aktuální průzkum Hospodářské komory, která se ptala na názor samotných firem. Navzdory pozitivnímu klimatu ale většina z nich volí opatrný přístup a najímat nové zaměstnance se stále spíše obává.

Průzkum dle HK: Podnikatelé vidí zlepšení (zdroj: ČT24)

Existují světlé výjimky společností, které i v oblastech jinak těžce postižených krizí dokázaly dobře fungovat. Recept byl mnohdy jednoduchý, jako například v případě dodavatelské firmy z České Třebové. Ta v době krize neváhala vsadit na dobrého koně – automobilový průmysl. Ani v dobách recese tak nemusela propouštět a nyní je připravena nové lidi nabírat.

Právě u automobilismu je ale obava, že trh začne být brzy přesycen. „Vlády mu pomáhají všude na světě, protože je to velký fenomén v zaměstnávání,“ upozorňuje prezident Komory Petr Kužel.

Petr Kužel, prezident Hospodářské komory: „Dnes je tahounem ekonomiky export, zejména automobilový průmysl. Naopak nevidíme nic ve stavební výrobě a ve službách. Podnikatel říká: ano, mě se v tuto chvíli daří dobře, letošní rok je pozitivnější, ale doufám, že i vláda přidje s tím, že bude více investovat a podporovat podnikání.“

V současné situaci českých firem jde spíše o výjimku. I Hospodářská komora odhaduje, že v příštích letech bude výrazně nabírat zaměstnance jen desetina českých firem. Ty ale přesto hodnotí současné podmínky jako znatelně lepší než ještě před několika měsíci. Ekonomiku jako celek by měl táhnout zejména export. „Aktuálně největší oživení sledujeme na amerických trzích, to znamená za mořem, nebo na asijských trzích,“ tvrdí jednatel společnosti Aires Stanislav Riegr.

Za hlavní problémy tuzemského podnikání experti dál pokládají málo zakázek, zejména ve stavebnictví a službách, a druhotnou platební neschopnost, která začíná u veřejných tendrů. Hospodářská komora připravila podle Kužela takzvanou Bílou knihu, tedy poziční dokumenty, které navrhují řešení všech aktuálních podnikatelských témat. „Říkáme v ní, co chceme, a nabízíme řešení,“ poznamenal Kužel.