Turistů v ČR přibývá: pomáhají i svérázné seriály či nablýskané spoty

Praha – Česká republika se v hledáčku poznávání chtivých lidí drží stále vysoko. Za první čtvrtletí přijelo do Česka na 1,4 milionu lidí, což je o 1,5 procenta více než za stejnou dobu loni. Především Praha se pak stává lákadlem nejen památkami, ale třeba zoologickou zahradou. Postavení si česká metropole zlepšila také v kongresové turistice. A pro exotičtější turisty pomáhá v zavítání do Čech třeba televizní tvorba…

Televizní seriál jako lákadlo pro korejské turisty (zdroj: ČT24)

Řeč je o jihokorejském seriálu Milenci v Praze, který se přímo v českých exteriérech natáčel v roce 2005. Pojednával o mladém páru, který se romanticky seznámí v Praze. Hlavní ženskou hrdinkou melodramatu je diplomatka na jihokorejské ambasádě v Praze, která je zároveň dcerou prezidenta. Seriál měl v daleké zemi neuvěřitelný úspěch, stejně tak jako pražská zákoutí, ve kterých se natáčelo.

Praha je i díky tomu pro Jihokorejce druhým nejnavštěvovanějším městem ihned po Paříži. „Spolu s Paříží je vnímána jako ta nejromantičtější destinace,“ připomíná velvyslanec v Jižní Koreji Jaroslav Olša. Důkazem jsou i statistiky: v prvních třech měsících letoška dorazilo do Česka o 43 procent více Jihokorejců než za shodné období v roce 2013.

Právě loni turisté utratili v tuzemsku dosud nejvyšší částku – celých 138 miliard korun. Rekordní byl také celkový počet 7,25 milionu návštěvníků. Český turistický ruch přitom nemusí spoléhat jen na cizí televizní produkci, ale i vlastní kampaně. Tou nejvýraznější byla série televizních spotů agentury CzechTourism Česko – země příběhů, vysílaná v mnoha státech.

„Jejich primárním smyslem je vzbudit zájem o Českou republiku jako takovou, jako o cestovatelský cíl. Vždy byly vytvářeny tak, aby oslovily dané trhy podle jejich národnostních specifik, aby vyhovovaly jejich spotřebitelským zvyklostem. Těmi spoty jsme oslovili cestovatelskou veřejnost od Latinské Ameriky přes Rusko až po Čínu,“ uvedl ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.

Kampaň Česko - země příběhů (zdroj: ČT24)

Kongresy a filmy - příští tahouni turismu?

Velký vliv ale mají také kongresy. Podle Asociace pro kongresovou politiku se postavení ČR zlepšilo o sedm míst na aktuální 26. pozici ve světě. V roce 2015 se podařilo české metropoli získat nejdelší kongres v historii, který bude trvat 11 dní a pořádá ho mezinárodní unie geodézie a geofyziky. Návštěvníci, kteří přijedou do České republiky právě kvůli kongresům, přitom utratí až trojnásobek oproti běžnému turistovi. Jde zhruba o 50 tisíc korun.

„Je to segment, který je velice žádaný po celém světě. Samotná Praha je na 11. místě v kongresovém turismu, například před Bruselem nebo Amsterodamem. Celé Česko se pak posunulo právě na 26. místo,“ tvrdí Vondruška. Podle něj má do budoucna silný potenciál také tzv. filmový turismus, tedy navštěvování míst spojených s natáčením populárních filmů.

Na tuzemských ulicích nejčastěji potkáváme Němce a Rusy. Právě těch loni přijelo na 760 tisíc. Turisté zde v průměru zůstávají kolem pěti dní. Nejnavštěvovanějšími místy je pražská zoo, Pražský hrad či aquapark v Čestlicích. Právě zoologické zahrady jsou velkým lékadlem také v Plzni, Zlíně nebo Dvoře Králové.