Farmářské trhy: Pro obchodníka marže, pro spotřebitele kvalita

Praha - Farmářských prodejen v Česku přibývá, už jich je víc než pět desítek. Regionální potraviny Čechům zachutnaly a rádi za ně zaplatí - farmáři mají vyšší marže, než kdyby zboží dodávali do obchodů. S rostoucí oblibou zákazníků se o tyto obchody čím dál častěji zajímají i kontroloři. Veterinární správa, hygiena a potravinářská nebo i česká obchodní inspekce hlídají, aby se na trzích neobjevovalo zboží z hypermarketů nebo třeba s prošlým datem spotřeby.

Vypadají jako zákazníci, nic si ale neodnesou

Na jednom místě se mohou setkat i kontroloři z několika institucí. Jedny zajímá třeba teplota prodávaného zboží. Další jeho původ a jiní kontrolují, zda prodejci zákazníky nešidí. Kontroloři hlídají váhu, potřebná potvrzení, cenovky i doklady.

Veterinární správa kontroluje původ potravin, jejich teplotu i datum spotřeby. Loni rozdala pokuty za půl miliardy korun. Potravinářská inspekce zase sleduje hygienu stánků, značení a původ zboží - loni zkontrolovala 1 600 stánků, pochybení našla u 200 z nich.

Někteří provozovatelé tržnic si ale své prodejce kontrolují sami. Ti kvalitní pak dostávají razítko. Předchází tomu návštěva farmy a pečlivá kontrola zboží i farmáře. Tržiště s přísným kodexem jsou ale zatím v Česku v menšině. Převládají ta, jejichž majitelé kvalitu příliš neřeší.

Video Regionální potraviny slibují dobrou marži
video

Regionální potraviny slibují dobrou marži

Trhy jako příležitost pro dobrý výdělek

Stánky na trzích jsou pro obchodníky šancí na velmi dobrý výdělek, lepší než v klasických prodejnách. Podle posledních zjištění Českého statistického úřadu mají prodejci na trzích největší marže: přes 37 procent. V celém maloobchodě je přitom průměr zhruba 23 procent.

Rozdíl mezi čerstvými potravinami a těmi zmraženými je někdy vidět na první pohled. Stejně tak se ale liší i cena. I přesto je o ně zájem - farmářské prodejny proto míří i do obchodních center.

Letos v Česku přibude každý měsíc alespoň jedna prodejna s potravinami z místní produkce. Vznikají i specializované supermarkety nebo krytá tržiště. Obchodníci sázejí na potraviny s příběhem. Většina zboží tak pochází od malých pěstitelů a výrobců.