V ČSA se budou propouštět letušky, důvodem je situace na Ukrajině

Praha - Nová vlna propouštění v Českých aeroliniích se dotkne stevardů i lidí z kanceláří. Odbory nevylučují, že pokud by se s vedením firmy nedohodly na dalším postupu, vyhlásí stávkovou pohotovost. O práci přijdou zaměstnanci hlavně proto, že ČSA teď kvůli situaci na Ukrajině méně létají na východ.

Ještě před pěti lety si oblékalo uniformu ČSA zhruba 1 500 stevardek a stevardů, teď jich je o necelou tisícovku méně. A číslo ještě není konečné, do konce léta vrátí firemní stejnokroj další šedesátka. „Hlavním důvodem propouštění v Českých aeroliniích je politická situace na Ukrajině, v důsledku čehož dochází k významnému poklesu rezervací na linkách ČSA do zemí bývalého Sovětského svazu,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík. 

V posledních týdnech klesl prodej letenek do Ruska o 10 procent, na Ukrajinu je to dokonce o čtvrtinu. Základní plat stevardů se pohybuje kolem 20 tisíc korun. K tomu jsou vypláceny příplatky za nalétané hodiny. 

Vedení aerolinek vyzvalo zaměstnance k dobrovolným odchodům ani ne před měsícem. Letušky, které na nabídku kývly, dostanou odstupné uvedené v kolektivní smlouvě. Tedy vyšší, než stanoví zákoník práce. Na nabídku dobrovolných odchodů zareagovala přibližně dvacítka zaměstnanců. Ostatní dostanou klasické výpovědi. Odborům se to nelíbí. 

Odborová organizace posádek letadel bude požadovat striktní dodržování kolektivní smlouvy, jinak hrozí stávkovou pohotovostí. Případné protesty by České aerolinie nezažily poprvé. Naposledy se tak stalo v roce 2011, kdy řada pilotů odmítla usednout do kokpitů letadel. 

Vedení ČSA zhruba před měsícem také nabídlo stevardům, že až do konce září mohou vypomáhat společnosti Travel Service. Právě ta loni oznámila, že chce koupit 34 procent akcií Českých aerolinií z opce Korean Air. Vzájemnou smlouvu Korean Air a Travel Service podepsaly v dubnu. Teď strany čekají na schválení Evropské komise.

Neshody se zaměstnanci měly České aerolinie už loni v létě, kdy jednostranně vypověděly kolektivní smlouvu, hrozily propouštěním a snižováním platů pilotů. Podle manažerů za tím tehdy stála špatná situace na trhu a potřeba snižovat náklady (celá zpráva).