Novinky v tendrech: Vícepráce už ne 20 procent, ale rovnou polovina

Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje zásadní změnu v novém zákoně o zadávání veřejných zakázek. Firmám se díky ní rozšíří prostor pro úhradu nečekaných víceprací. Dosud mohly žádat navýšení do 20 procent z ceny zakázky, nově to má být až do 50 procent. Novinka přitom vyvolává polemiky mezi zastánci a odpůrci.

Například dálnice D11 Poděbrady – Hradec Králové stála před osmi lety 15 miliard. Po změnách v zákoně by cena kvůli vícepracím mohla teoreticky být až o 7,5 miliardy vyšší. Dalším příkladem je oprava gymnázia v Hradci Králové, kdy dodavatel málem zkrachoval. Dostal sice za vícepráce 20 procent přidáno, jenže na památku od architekta Gočára to nestačilo. 

Kdyby však směl kraj firmě připlatit, dostal by lepší kvalitu. Ministerstvo pro místní rozvoj navrhuje podle směrnice Evropské komise, aby nový zákon prostor pro zdůvodněné vícepráce zvětšil. Nový zákon s posunem hranice víceprací má platit od roku 2016. 

Klára Dostálová, náměstkyně ministryně pro místní rozvoj

„Evropská komise nabízí 50 procent. Komise dokonce jde ještě dál, že 50 procent je na každé jedné vícepráci. Česká republika ale touto cestou zřejmě nepůjde a bude to v objemu 50 procent.“ 

Události: Vícepráce všechno prodraží (zdroj: ČT24)

Kritici návrhu vytýkají, že zbytečně vytváří prostor k manipulaci

Ovšem ke zvýšení objemu víceprací se ozývají i kritické ohlasy. „Stávající hodnota dvaceti procent je víc než dostatečná. Aby se v projektu stala chyba větší než deset až patnáct procent neočekávaných nákladů, to je nereálné. Zbytečně to vytváří prostor pro manipulace se zakázkami. I pro korupci,“ myslí si generální ředitel firmy BAK Trutnov Dušan Čížek. 

Milan Žďárek, starosta Českého Meziříčí

„To úplně potírá princip soutěže. Každý by podhodil nabídkovou cenu a potom v průběhu stavby by požádal o vícepráce.“ 

Zastánci také tvrdí, že na stavbách v neznámém podloží se může novinka osvědčit. „Například u kanalizace, která byla v katastrofálním stavu, a museli jsme ji celou odstranit. Což jsme nemohli předpokládat,“ vysvětluje náměstek primátora Hradce Králové Jindřich Vedlich.

Vydáno pod