Praha – Češi si za první polovinu roku koupili přes 94 tisíc osobních aut. To je o 16 procent víc než za stejné období loni. Nejčastěji si do autosalonů chodí pro škodovky. Každé třetí prodané auto má právě tuto značku. Větší zájem byl taky o nákladní auta nebo o malé dodávky.
Nová auta si kupuje jen zlomek lidí, i přesto jejich prodej meziročně vzrostl
Více jak čtvrtina lidí si vybírá auta nižší střední třídy, nejčastěji vozy combi. Asi pětina volí malá auta, 15 procent naopak zase ta velká. Nejprodávanější značkou zůstává Škoda s 30 procenty trhu, následují značky Volkswagen (9,32 procenta) a Hyundai (9,16 procenta).
V letošním 1. pololetí se celkem v Česku prodalo více než 94 tisíc nových osobních vozů. V meziročním srovnání jde o nárůst o 16,38 procenta. Růst ovšem zabrzdil květen. „Zatímco auta byla tahounem maloobchodu v předchozích měsících letošního roku, tak v květnu došlo poprvé od loňského června k meziročnímu poklesu tržeb za automobily, a to o 1,9 procenta,“ upozornil analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Analytici i tak ale předpovídají, že letos by mohly prodeje za celý rok meziročně vzrůst o 5 procent.
Jenže nové vozy si kupují jen asi 4 procenta lidí, to je ve srovnání s cizinou poměrně nízké číslo. Podle Pavla Tunkla, tajemníka Svazu dovozců automobilů, si totiž ve světě v průměru kupuje nové vozy asi 8 procent lidí. Prodeje nových automobilů tedy v Česku táhnou především firmy, které obnovují vozový park.
Většina Čechů ale raději volí koupi ojetiny. Průměrné stáří vozidel v ČR činí 14 let.