Nová auta si kupuje jen zlomek lidí, i přesto jejich prodej meziročně vzrostl

Praha – Češi si za první polovinu roku koupili přes 94 tisíc osobních aut. To je o 16 procent víc než za stejné období loni. Nejčastěji si do autosalonů chodí pro škodovky. Každé třetí prodané auto má právě tuto značku. Větší zájem byl taky o nákladní auta nebo o malé dodávky.

Více jak čtvrtina lidí si vybírá auta nižší střední třídy, nejčastěji vozy combi. Asi pětina volí malá auta, 15 procent naopak zase ta velká. Nejprodávanější značkou zůstává Škoda s 30 procenty trhu, následují značky Volkswagen (9,32 procenta) a Hyundai (9,16 procenta). 

V letošním 1. pololetí se celkem v Česku prodalo více než 94 tisíc nových osobních vozů. V meziročním srovnání jde o nárůst o 16,38 procenta. Růst ovšem zabrzdil květen. „Zatímco auta byla tahounem maloobchodu v předchozích měsících letošního roku, tak v květnu došlo poprvé od loňského června k meziročnímu poklesu tržeb za automobily, a to o 1,9 procenta,“ upozornil analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. 

Analytici i tak ale předpovídají, že letos by mohly prodeje za celý rok meziročně vzrůst o 5 procent

Jenže nové vozy si kupují jen asi 4 procenta lidí, to je ve srovnání s cizinou poměrně nízké číslo. Podle Pavla Tunkla, tajemníka Svazu dovozců automobilů, si totiž ve světě v průměru kupuje nové vozy asi 8 procent lidí. Prodeje nových automobilů tedy v Česku táhnou především firmy, které obnovují vozový park. 

Většina Čechů ale raději volí koupi ojetiny. Průměrné stáří vozidel v ČR činí 14 let.