Rychlodráhu na pražské letiště by mohly zaplatit korejské firmy

Praha – Hlavní město chce mít do čtyř let koleje z centra na Letiště Václava Havla. Ministerstvo dopravy odhaduje náklady na 19 až 27 miliard korun. Ty by přitom nemusely jít z veřejných peněz. Kromě evropských dotací se mluví o soukromých investorech, třeba i ze zahraničí. O projekt projevily zájem korejské firmy.

Korejské firmy mají zájem o rychlodráhu na pražské letiště (zdroj: ČT24)

Vlak má být rychlejší než autobusy, které nyní jako jediné pražské letiště obsluhují. Také by měl ulehčit parkovištím před terminály – jejich závorami denně projede až 35 000 aut. Rychlovlak má ale už teď zpoždění dvacet let. Přesně tak dlouho se projekt připravuje.

České úřady mají aktuálně na stole novou studii, kudy a za kolik koleje vést. Ve hře jsou dvě varianty. Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda jedna vede z Masarykova nádraží přes Dejvice, Ruzyni a dál do Kladna. Druhá varianta počítá s cestou z hlavního, respektive smíchovského nádraží, přes Jinonice a Zličín.

Varianty rychlodráhy na pražské letiště
Zdroj: ČT24

Podle informací ČT krouží právě okolo plánů vlakové trati, která má spojit letiště s metropolí, vyslanci jihokorejských firem. Ti jezdí na obchodní jednání do Prahy stále častěji. „Korejské společnosti a vláda mají zájem prohloubit spolupráci na různých projektech, kde by mohly být využity korejské technologie. V současnosti jsme v začátcích jednání s českými partnery,“ uvedl Martin Jírovec z Korea Trade-Investment Promotion Agency.

Že mají o projekt rychlodráhy na letiště zájem i finanční investoři, potvrdil rovněž mluvčí resortu dopravy Neřold. Stranou prý ale nestojí ani provozovatelé železniční dopravy.

Praha zůstává jedním z posledních evropských velkoměst, které nemá kolejové spojení centra s letištěm. Ruzyňské Letiště Václava Havla ročně odbavuje na deset milionů cestujících, tedy podobně jako letiště Ference Liszta v Budapešti, Chopinovo letiště ve Varšavě nebo berlínský Schönefeld, které železniční spojení s centry měst mají. Vlaky zajíždějí i na některá menší středoevropská letiště, například drážďanské.

Nexen dostal zelenou, ve hře je Temelín

O korejských investicích v Česku se v poslední době mluvilo opakovaně. Jistá už je například výstavba závodu jihokorejské firmy Nexen na Žatecku za více než dvacet miliard korun (čtěte víc). Jak řekl v rozhovoru pro Českou televizi generální ředitel Nexenu Kang Byung Jung, tento projekt by mohl do ČR přilákat i další investory z Jižní Koreje (více zde).

Firmy z Jižní Koreje by rovněž mohly investovat do výstavby nových jaderných bloků v Temelíně či Dukovanech (více zde). Vláda v Soulu už povolila tamní státní energetické společnosti KEPCO zúčastnit se tendru na dostavbu Jaderné elektrárny Temelín, pokud se nějaký uskuteční (celá zpráva).

Vydáno pod